Vänd katastrof till succé

25 jan 2018 • 2 min

Att dela med sig av misslyckade projekt på bibliotek gör att vi blir mer ödmjuka och dessutom får lättare att driva verksamheten framåt. Det menar Linda Berg Ottoson som håller i konferensen Library Fail Camp för andra året i rad.

Vid förra årets konferens föreläste Johan Kjörk om design thinking. I år blir det fokus på UX-metoder. Till höger: Linda Berg Ottoson. Foto: Linda Berg Ottoson.

Den 8–9 mars är det dags för andra upplagan av Library Fail Camp som arrangeras av Regional biblioteksutveckling Örebro län. Hit kommer biblioteksmedarbetare från olika typer av bibliotek och andra intresserade för att dela med sig av misslyckanden.

Linda Berg Ottoson är utvecklingsledare och menar att konferensen handlar om att inte sopa problem under mattan, utan att synliggöra och lära sig av dem.

– Jag tror många känner igen sig i att man vill göra rätt och att allt ska bli bra enligt facit. Men jag tror alla gör ett bättre jobb när det är högt i tak och vi tillåter varandra att misslyckas, säger hon.

Idén till en konferens om misslyckanden spånade hon fram tillsammans med kollegan och länsbibliotekarien Peter Alsbjer. De hade precis avslutat ett treårigt projekt som handlade om att få unga killar att läsa mer. Tanken var att biblioteken i länet skulle jobba långsiktigt med fritidsläsning och finnas på plats på föreningar och fritidsgårdar.

Men projektet visade sig vara tungrott. Linda Berg Ottoson var projektledare och började rikta kritik mot sig själv och tro att hon gjorde något fel för att projektet inte kom igång som det borde.

– Men under resans gång lärde jag mig att det kan finnas bättre och sämre förutsättningar för att lyckas med projekt. Att jobba i projekt handlar ju dessutom om att testa saker och ibland faller det platt. Vi ville prata om de här problemen, vältra oss i dem och i samband med det kom vi på idén till ett fail camp.

Till förra årets konferens kom ett trettiotal deltagare. I år hoppas man på några fler.

Vid konferensen blir det föreläsningar och workshops. Ett tema är UX-metoder, User Experience, som innebär att man sätter användaren i centrum och tar reda på hur de exempelvis använder biblioteket.

– UX handlar bland annat om att våga testa saker för att ta fram nya metoder. Metoden visar att det inte finns en spikrak linje kring hur saker utvecklas, det vill vi belysa, säger Linda Berg Ottoson.