Biblioteken – bra plats för medborgarforskning

4 jul 2022 • 2 min

Vilken roll kan biblioteken spela för medborgarforskning? En stor roll, enligt panelen som pratade i Almedalen. Men andra länder har kommit längre.

Med hjälp av medborgarna kan forskare samla in uppgifter på ett sätt som enskilda forskare eller forskargrupper inte själva skulle mäkta med. Och om medborgarna är delaktiga i forskningen skapar det större förståelse för forskningsprocessen och därmed den kunskap som forskningen leder till.

– Det är ett sätt att komma bort från fake news, säger riksbibliotekarie Karin Grönvall, som tillsammans med Andreas Hedberg, också från KB, och Martin Bergman från Vetenskap & allmänhet samtalade om medborgarforskning i Visby under Almedalsveckan.

– Hur hanterar vi fake news och hur ska vi få medborgarna att förstå hur forskning skapas? Vi har pratat länge om källkritik och informationskompetens, men det blir alltmer komplext. Då är vägen framåt att också förstå hur kunskap skapas. Det bästa sättet är att vara en del av processen, säger Karin Grönvall.

Medborgarforskning, där allmänheten är delaktig i insamlandet av data, är inte en ny företeelse. Medborgare har i många år hjälpt till att rapportera in in uppgifter om exempelvis olika arter i Artportalen. På så sätt får Artdatabanken en uppfattning om vilka arter som är hotade.

Men digitaliseringen har skapat nya möjligheter att ta hjälp av allmänheten. Stora samhällsfrågor som kräver gemensamma insatser pekas ut som områden där medborgarforskning skulle komma till nytta, exempelvis klimatförändringarna.

I höstas fick KB i uppdrag av regeringen att kartlägga och analysera allmänhetens delaktighet i forskningen och i vilken utsträckning biblioteken är delaktiga. Uppdraget ska redovisas i januari. En genomgång har gjorts av Martin Bergman, utredare på Vetenskap & Allmänhet, föreningen för dialog mellan forskare och omvärlden. Han konstaterar att svenska bibliotek inte är delaktiga i medborgarforskning i någon större utsträckning. Andra länder som Danmark, Spanien och USA har kommit längre.

Vilken roll kan då biblioteken spela?

– Jag tror att det finns stora möjligheter, säger Karin Grönvall.

– Internationellt finns det ett stort engagemang på bibliotek, men i Sverige är vi kanske inte riktigt där än. Vi ska främja forskning och jag tror att det finns mycket att göra.

Men det finns givetvis också utmaningar. En är hur kvaliteten på datan som samlas in ska säkras.

– Det förs diskussioner kring det. Det gäller att ha tydliga och raka instruktioner. Det finns också ett problem med att det inte är ett representativt urval av befolkningen som deltar, säger Martin Bergman.

– Vilka är det som engageras i medborgarforskningsprojekt? Det är en överrepresentation av välutbildade personer. Det är ett problem: Hur når vi ut till hela befolkningen?