Biblioteksforskare i globalt projekt om skogsbränder

11 jan 2022 • 2 min

Skogsbränder är ett globalt problem. Ett tvärvetenskapligt projekt där forskare från Bibliotekshögskolan ingår, ska förbättra bekämpningen av bränder och stärka skogens förmåga att tåla klimatförändringar.

Bibliotekshögskolan är med bland annat i den del av forskningen som handlar om att engagera medborgare att förhindra skogsbränder, berättar Nasrine Olson, universitetslektor på Bibliotekshögskolan i Borås.

Med en budget på närmare 25 miljoner euro, mestadels pengar från EU:s forsknings- och innovationsprogram Horizon 2020, ska forskningsprojektet Silvanus ta sig an skogsbränder med hjälp av 49 olika parter från EU, Brasilien, Indonesien och Australien.

Tanken är att projektet ska leda till nya tekniska lösningar som ska underlätta skogsförvaltning tålig för klimatförändringar, som i sin tur ska förebygga och bekämpa skogsbränder. Nasrine Olson, universitetslektor på Bibliotekshögskolan i Borås, är medveten om att projektets tema, förebyggande av skogsbränder, kan tyckas ligga långt från institutionens vanliga fokus. Men hon påpekar att biblioteks- och informationsvetenskapen kommer väl till pass när det handlar om att förmedla och förklara kunskap och metoder som går att applicera på många olika områden.

– Vi har varit med i flera liknande projekt tidigare, bland annat Suitceyes som avslutades 2021, det handlade om dövblindhet. Jag tycker om komplexa, kollaborativa projekt där man tittar på samma fråga ur många olika vinklar, konstaterar Nasrine Olson som leder forskningsaktiviteterna på Bibliotekshögskolan.

Hon talar sig varm för vikten av samarbete för det nödvändiga i, som hon uttrycker det, att när vår framtid designas ska alla möjliga synpunkter vägas in. Tekniken påverkar oss alla och det är viktigt att även humaniorasidan, samhällsvetare, beslutsfattare och ”vanligt folk” är med och analyserar konsekvenserna, poängterar Nasrine Olson.

Bibliotekshögskolan medverkar också i den del av projektet som ska engagera medborgare att förhindra skogsbränder. Så mycket information och kunskap som möjligt ska samlas in, även expertis från brandmän och lokalbefolkning med erfarenhet av skogsbränder. I nästa steg är tanken att sprida information för att få människor att förändra sitt beteende. Många skogsbränder orsakas av mänskliga misstag eller försummelser.

– Kunskapsinsamling är ju en jättestor del av biblioteks- och informationsvetenskapen och i projektet ska information samlas in från många olika håll. Det är allt från satelliter, drönare och landbaserade robotar till väderkartor till information om hur människor agerar före, i samband med skogsbränder och efteråt. Den här stora kunskapsbasen ska göra det lättare att fatta beslut, säger Nasrine Olson.

Hon tror att tvärvetenskapliga forskningsprojekt är rätt väg att gå i framtiden. Risken med små, lokala projekt är att man bara tittar på en liten del av problemet.

– Jag har aldrig varit med i ett så här stort projekt. Här är inte bara EU-länder inblandade utan också Australien, Brasilien och Indonesien och det är bra för de har stor erfarenhet av skogsbränder, poängterar Nasrine Olson.

Projektet drogs igång med ett möte i Neapel i december 2021 och kommer att pågå till våren 2025.