Forskningspengar till ny teknik för talteknologi

7 jan 2020 • < 1 min

Hela Kungliga bibliotekets mediearkiv ska bli sökbart med hjälp av teknik som ännu inte finns. KTH-forskare får drygt 20 miljoner kronor för att göra arkivet sökbart samt för att utveckla teknik som kan förvandla tal till text och text till tal.

Ny teknik ska utvecklas för att göra Kungliga bibliotekets mediearkiv sökbart. Foto: Biblioteksbladet

Den stora samling ljud och rörlig bild som finns i Kungliga bibliotekets mediearkiv ska bli sökbart med hjälp av ny teknik som ska utvecklas på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm (KTH). Enligt KTH skulle det ta 120 personers hela arbetsliv att lyssna igenom hela arkivet som samlas in som en följd av pliktlagstiftningen. Men med hjälp av teknik för taligenkänning ska det bli möjligt att söka i arkivet direkt i informationsinnehållet. I stället för att som i dag då man måste förlita sig på hur det är katalogiserat och beskrivet. Målet är att kunna använda materialet enklare och bättre. Pengarna kommer från Riksbankens jubileumsfond.

Pengar anslås också till att utveckla bättre taligenkänning för att göra om exempelvis föreläsningar till text i realtid. Här är det Post- och telestyrelsen som delar ut medel.

Men pengar går också till det motsatta, att omvandla text till tal. Vinnova anslår pengar för att skapa teknik som ska kunna läsa upp avancerade texter för personer som inte kan tillgodogöra sig skriven text.

Totalt för de tre projekten handlar det om drygt 20 miljoner kronor i anslag.