Prisat universitetsbibliotek

29 jan 2013 • 2 min

Helsingfors universitets nya huvudbibliotek öppnades i höstas för allmänheten utan något större buller och bång i det s k Kaisa-huset. Biblioteket blev snabbt populärt och har redan fått flera priser.

I Hufvudstadsbladet sammanfattade man häromsisten bibliotekets popularitet så här:

”Ingen kampanj, inget publikfrieri, ingen trög start. Universitetet behövde inte marknadsföra sitt nya huvudbibliotek, studenterna fann det från dag ett och Kaisa drar fullt hus från morgon till kväll.”

En fem till sextusen besökare dagligen och över 33 000 i veckan – studenterna uppskattar miljön med inredning av finska och utländska designklassiker, och arkitekturen som lär vara en sevärdhet i sig. Ett av de viktigaste målen med byggprojektet var att planera för framtida behov.

Kajsa-huset – vars exteriör utmärks av den tegelfasaden, besmyckad med stora, bågformade fönster smälter in bland de äldre tegelhusen på Kajsaniemigatan – består av 11 våningar av vilka fyra är under jorden. Det finns ca 30 hyllkilometer av öppna samlingar och 2,5 miljoner böcker lånas per år. Bibliotekets personal på runt hundra personer betjänar ungefär en miljon användare i året.

Förutom samlingsutrymmen, grupparbetsrum och läsesalar finns det också ett litet kök för studenter. Det har också utvecklats en elektronisk karttjänst för att hitta böckerna och en mobilsida som underlättar bläddrandet i bibliotekets samlingar.

Byggnaden har prisats av Finlands kritiker och nyligen fick man även Byggrosen 2013 för bästa bygget i Helsingfors, dvs man fick dela förstaplatsen med annat projekt, designpaviljongen.

Byggrosens syfte är att uppmärksamma god arkitektur, bra arkitekter och väl genomförd planering, renovering eller andra projekt som gynnar stadsbilden och gläder helsingforsarna.

Bakom priset står byggnadsnämnden och Byggnadstillsyningsverket som bland annat ska värna om stadsbilden i Helsingfors.

Kaisa står där varuhuset Pukeva stod och nybygget vilar på den stadiga och välbyggda ursprungliga stommen.

Den nya arkitekturen är däremot helt sin egen, i rödtegel,  den böljande rörelsen i fönster och ljusgård i formen av en ellips. Den till interiören rika biblioteksbyggnaden erbjuder sina användare en högklassig miljö där ögat vilar samt en vacker omgivning att fördjupa sig i studierna i.