Rörlig 200-åring

5 mar 2013 • < 1 min

Gymnastik- och idrottshögskolan firar 200 år i år och det gör också dess bibliotek som därtill kan ståta med att vara det äldsta idrottsbiblioteket i världen.

Den 5 maj 1813 fick Pehr Henrik Ling (1776-1839) Kungl. Maj:ts uppdrag att upprätta ett gymnastiskt centralinstitut (GCI). Då fanns bara tre läroanstalter på vad som idag skulle motsvara högskolenivå. Det var universiteten i Uppsala (1497) och Lund (1668) samt Karolinska Institutet (1810).

Högskolans bibliotek grundades även det av P H Ling och firar jämte lärosätet också 200 år i år. I bibliotekets ungdom växte samlingarna i blygsam skala genom förvärv och donationer, bl a från L G Branting – Hjalmar Brantings far.

I samband med 200-årsjubileet passar biblioteket också på att fira att man sedan augusti 2012 finns i nya fräscha lokaler belägna i högskolans entréplan. I biblioteket arbetar fyra personer fördelade på 3,5 tjänster som servar 650 helårsstudenter och högskolans lärare – biblioteket har omkring 300 besökare dagligen. I samlingen som stadigt växer årligen (med omkring 1000 volymer) finns idag cirka 59 000 medier och än mer finns i magasin som rymmer sällsynta och unika verk i anatomi, fysiologi, fäktning, illustrerade böcker i gymnastik – somligt härrör ända från 1500-talet.

Under de senaste decennierna har bibliotekets pedagogiska roll successivt ökat och det faktum att högskolan inte är så stor har haft en gynnsam inverkan på samarbetet mellan fakultet och bibliotek.

Mer om GIH och dess bibliotek i BBL nr 3.