Förslag: Höj kompetensen om döva och teckenspråk på biblioteken

19 apr 2021 • < 1 min

Döva får inte likvärdig service som hörande på svenska bibliotek. Det skriver en grupp bibliotekschefer och föreslår bättring i en motion till Svensk biblioteksförenings årsmöte.

I motionen föreslås att Svensk biblioteksförening ska verka för att höja dövkompetensen i biblioteksbranschen och att föreningen tillgängliggör sin hemsida på teckenspråk.

Även om det finns ett starkt lagstöd för döva i bibliotekslagen har biblioteken generellt inte prioriterat dem som grupp, anser motionärerna som kommer från bibliotek i Örebro, Härnösand, Falun och Piteå.

Det finns mycket fördomar och brist på kunskap när det gäller gruppen hörselskadade och döva, konstaterar de. Något som har skapat en negativ spiral och gjort döva osynlig som grupp. Detta gör att de inte får likvärdig service på biblioteken.

Men Svensk biblioteksförening skriver i sitt svar att Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) ansvarar för att tillgängliggöra teckenspråkig litteratur. Föreningen påpekar också att de medlemmar som vill kan skapa ett expertnätverk i denna fråga samt påminner om utvecklingsstödet som finns att söka för institutionella medlemmar. Stödet delas ut årligen och ska gå särskilt till framåtsyftande förslag och till projekt som leder till att ge människor med olika förutsättningar likvärdig tillgång till kultur. Den institution som vill höja dövkompetensen hos sin personal skulle kunna söka utvecklingsstödet, konstaterar föreningen som därmed anser förslaget besvarat.

Förslaget att tillgängliggöra hemsidan på dövspråk avlsås, enligt styrelsens förslag. Även om föreningen anser sig ha höga ambitioner när det gäller tillgänglighet är det inte ekonomiskt rimligt. Möjligen kan delar av hemsidan tillgängliggöras på dövspråk, men det bör i så fall vara en del i ett större utvecklingsarbete av webben och inte endast en isolerad åtgärd, skriver styrelsen.