Har du koll på nya lagarna för 2022?

3 jan 2022 • 2 min

Sänkt public service-avgift, nytt hbtqi-uppdrag till Jämställdhetsmyndigheten, böter för nedskräpning och nytt universitetsbibliotek i Mälardalen. Det är några av 2022 års förändrade lagar.

Från och med den 1 januari gäller en rad nya lagar och ytterligare några förändringar träder i kraft i februari. Här är ett urval av årets nya lagar.

Public service-avgiften sänks

Alla över 18 år som har en beskattningsbar inkomst betalar public service-avgift som finansierar Sveriges Radio, Sveriges Television och Utbildningsradion. Hur stor avgiften är avgörs av hur stora inkomsterna är, men har ett tak. De senaste två åren har intäkterna från avgifterna varit högre än beräknat och därför sänks avgiften för 2022 och blir som högst 1 328 kronor per person och år.

Ny myndighet för psykologiskt försvar

Den nya myndigheten ska leda arbetet med att samordna och utveckla myndigheters och andra aktörers verksamhet inom Sveriges psykologiska försvar samt bidra till att stärka befolkningens motståndskraft. En viktig del är att stärka den samlade förmågan att identifiera och möta otillbörlig informationspåverkan och annan spridning av vilseledande information.

Jämställdhetsmyndigheten får hbtqi-uppdrag

Uppdraget att vara hbtqi-strategisk myndighet förs in i Jämställdhetens instruktion. Myndigheten får också en ny uppgift att vartannat år redovisa en fördjupad uppföljning av det jämställdhetspolitiska delmålet om att mäns våld mot kvinor ska upphöra.

Stärkta förutsättningar för mötesplatser för hbtqi-personer

I dagsläget beviljas statsbidrag till kommuner och regioner för vissa utbildningsinsatser. Dessa insatser utvidgas och statsbidrag kommer från den 1 januari även att ges till insatser som syftar till att främja fysiska och digitala mötesplatser för hbtqi-personer. Insatser till unga respektive äldre ska prioriteras.

Mälardalens högskola blir Mälardalens universitet

Högskolebiblioteket blir därmed universitetsbibliotek.

Rätt till studiestöd högre upp i åldrarna

Den övre åldersgränsen för rätt till studiemedel höjs från 56 till 60 år. Nedtrappningen i rätten att låna inom studiemedelssystemet flyttas fram och ska börja vid 51 år och sluta vid 60. Det innebär att rätten att låna minskar med 20 veckor per år från och med 51 års ålder.

Höjt inkomsttak i sjukförsäkringen

Inkomsttaket för sjukpenningsgrundande inkomst höjs från åtta till tio gånger prisbasbeloppet. Förutom sjukpenning berörs även rehabiliteringspenning, närståendepenning, smittbärarpenning samt ersättning från Försäkringskassan vid tvist om sjuklön.

Slopad straffrabatt för unga

Om brottet har ett minimistraff på fängelse i ett år eller mer slopas straffrabatten för personer i åldern 18-20 år. Det handlar exempelvis om rån, grov misshandel och våldtäkt.

Skärpt straff för grov kvinnofridskränkning och överträdelse av kontaktförbud

Minimistraffet för grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning höjs till fängelse i ett år från dagens minimistraff på nio månaders fängelse. Straffet för överträdelse av kontaktförbud skärps.

Nya regler för föräldrar

Om en kvinna som föder ett barn är gift eller registrerad partner med en annan kvinna, ska denna automatiskt anses som barnets förälder. Samma sak gäller där en av makarna eller båda har ändrat könstillhörighet.

Ogifta föräldrar kan från och med 2022 bekräfta föräldraskapet digitalt utan socialnämndens medverkan. Och regleringen om faderskapsundersökningar görs teknikneutral.

Skattelättnad för cykelförmån

När arbetsgivaren tillhandahåller cykel för privat bruk till anställda ska denna tas upp till beskattning bara för den del av värdet som överstiger 3 000 kronor. Kostnaden upp till 3 000 kronor är skattebefriad och gäller vanliga trampcyklar och elcyklar.

Stöd för bättre uppkoppling på tåg

Ett nytt stöd införs till företag för att de ska förbättra möjligheterna till bättre mobil uppkoppling för resenärer i fjärrtågstrafik.

Böter för nedskräpning

Den som kastar en cigarettfimp, tuggummi, kolapapper eller liknande på marken kan dömas för nedskräpningsförseelse. Straffet blir 800 kronor i böter.

Förbud mot engångsartiklar av plast

Bestick, sugrör, ballongpinnar, tops och muggar som består av mer än 15 procent plast förbjuds. Likaså tallrikar, muggar och matlådor av expanderad polystyren. Även konfetti utomhus förbjuds. Bakgrunden till förändringen är EU:s engångsplastdirektiv.