Insamling gav en bok till varje barn

24 jan 2020 • 2 min

För att uppmuntra till läsning vände sig Pia Carlsson på Norbergs bibliotek till ortens företagare och bad om bidrag. Det gick över förväntan och har lett till författarbesök och en egen bok till alla barn. ”Helt fantastiskt!”

Pia Carlsson och Anne Sjölin, skolbibliotekarie, är glada över det stora gensvaret från Norberg. Foto: Brita Westerman

Idén kom från Pia Carlsson, bibliotekspedagog på Norbergs bibliotek, efter ett lyckat spelprojekt förra sommaren som skulle locka barn att låna och läsa fler böcker.

– Det var mycket skriverier kring hur viktigt läsandet är och att det är en samhällsfråga där alla måste hjälpas åt.

Hon kom på att hon skulle vända sig till ortens företag, organisationer och även privatpersoner och fråga om de ville skänka pengar till böcker till Norbergs barn. Sagt och gjort. Pengar började strömma in och målet var en bok till varje barn i Norberg upp till 16 år.

– Som en gåva från samhället med undertexten att ”vi tycker att det är viktigt att du läser”.

Insamlingen ledde inte bara till ett stort gensvar i hela Norberg utan även till en känsla av samhörighet. Och Pia Carlsson får positiva tillrop när hon möter folk på byn.

– Det är fantastiskt. När man har en konkret idé som folk uppfattar som viktig känner man att det finns en positiv drivkraft i samhället. Det är viktigt att kunna känna att mycket kan hända om man går ihop.

När böckerna delas ut till barnen betonar Pia Carlsson att de kommer från lokalsamhället, något som också förstärker känslan av tillhörighet. Inte sällan blir det applåder för Norberg.

Pia Carlsson, bibliotekspedagog i Norberg. Foto: Brita Westerman

I projektet har biblioteket samarbetat med skolor och förskolor. Alla elever i en årskurs har fått samma bok och de har jobbat med boken i klassen. Dessutom har flera författare besökt Norberg och berättat om sina böcker. Charlotte Cederlund, Dan Höjer, Åsa Lind och Jo Salmson har träffat barn i Norberg och nästa vecka kommer Camilla Lagerqvist till biblioteket för att prata om sin bok Försvunnen med elever i årskurs fem och sex.

En tanke med att barnen ska få varsin egen bok är också att få föräldrar att inse hur viktigt det är att de läser med sina barn. Och det har lett till nya besök på biblioteket, säger Pia Carlsson.

– När vi började tänkte vi att det skulle lösa sig på sikt, men vi blev förvånade över att det gick så fort. På bara två månader hade vi samlat in tillräckligt med pengar.

Totalt samlades 115 000 kronor in och Norbergs 950 barn mellan noll och 16 år fick var sin bok. Pia Carlsson väntar även en del eftersläntrare. Resultatet var bättre än vad hon hade vågat hoppas på och det kan till och med bli pengar kvar till fortsatta läsinsatser.