Inte olagligt att hålla stängt i Sölvesborg

29 jun 2021 • 2 min

Beslutet att stänga biblioteket under pandemin var inget brott mot lagen. Det slår förvaltningsrätten fast i en dom – samma dag som biblioteket öppnar igen efter drygt ett år.

Det var inte olagligt att stänga biblioteket i Sölvesborg, slår förvaltningsrätten fast. På måndagen öppnade lokalerna igen efter drygt ett år, med avbrott för några veckor i höstas. Foto: Annika Clemens

På måndagen öppnade biblioteket i Sölvesborg efter att ha hållit stängt sedan pandemin bröt ut, med undantag för några veckor i höstas då lokalerna var öppna.

Samma dag kom ett avgörande från förvaltningsrätten i Växjö som slår fast att kommunen inte brutit mot lagen, varken genom sättet som beslutet att stänga fattades, eller med själva stängningen.

Eva-Lena Ulvsfält, som överklagade kommunens agerande till förvaltningsrätten, blir besviken när hon får höra hur domstolens har dömt. Hon hade i stället tolkat beslutet att öppna biblioteket som att kommunen fått besked från domstolen om att det stred mot lagen att håll stängt.

– Jag har väl inte så mycket mer att säga. Det är tråkigt att det har varit stängt i över ett år, säger hon.

Samtidigt som Eva-Lena Ulvsfält överklagande beslutet lämnade hon in en begäran om en så kallad laglighetsprövning av att beslutet fattats på egen hand av ordföranden i fritids- och kulturnämnden.

Eva-Lena Ulvsfält överklagade beslutet till förvaltningsrätten. Foto: privat

– Jag vill veta om det är ett brott mot kommunallagen, om han verkligen har mandat. Ordförandebeslut brukar inte vara så långtgående, sa hon till Biblioteksbladet i september förra året.

Förvaltningsrättens skriver att ordföranden fattat beslutet på egen hand, informerat nämnden vid nästa sammanträde samt att det inte fanns lagliga hinder för honom att fatta beslut som ska gälla på obestämd tid. ”Förvaltningsrätten anser mot denna bakgrund att ordföranden i fritids- och kulturnämnden hade rätt att fatta det överklagade beslutet.”

I domen gör rätten en tolkning av bibliotekslagens formulering om att biblioteksverksamhet ska finnas tillgänglig för alla. Slutsatsen blir att kravet på denna inte närmare definierade tillgänglighet uppfyllts i Sölvesborg, genom att kommunen samtidigt med stängningen också beslutade att böcker även fortsatt skulle lämnas ut. ”Detta uppfyller enligt förvaltningsrättens mening bibliotekslagens allmänt hållna krav på tillgänglighet.”

Rolf Berg (SD), ordförande i fritids- och kulturnämnden säger till Biblioteksbladet att domstolens utslag är ett kvitto på att kommunen har handlat rätt.

Varför har ni öppnat biblioteket igen?

– Smittrisken har ju sjunkit och vi har länge pratat om när, var och hur vi ska göra det. Nu var det dags att avveckla alla restriktioner och öppna upp.

Stänger ni igen om smittspridningen åter skulle öka?

– Det är en hypotetisk fråga. Vad som händer då tar vi när det kommer i sådana fall.

Tidigare i år kom ett snarlikt avgörande från förvaltningsrätten i Karlstad efter att en privatperson överklagat beslutet att hålla biblioteket stängt under några veckor i december och januari. Även där blev utfallet avslag.

Stängningar av bibliotek under pandemin ledde även till ett flertal anmälningar till Justitieombudsmannen, JO. Samtliga anmälningar har avskrivits.