Upprop för korrekt information om kriget

28 feb 2022 • < 1 min

Mobilisera för demokrati, yttrandefrihet genom att agera för korrekt information om Rysslands krig mot Ukraina – och var beredda att hjälpa flyktingar. Det är tre biblioteksorganisationers uppmaning till Europas bibliotek.

Ukrainska flaggan. Foto: Gettyimages

I en kommuniké förra veckan beskrev presidiet för Ukrainas biblioteksförenings styrelse bibliotek som ett ”strategiskt vapen” i det hybridkrig som i många år förts mot Ryssland.

”Bibliotekens relevans för att övervinna de utmaningar som individer, samhällen och samhället står inför i Ukraina har blivit uppenbar under de senaste åtta åren av rysk aggression”, skrev presidiet i kommunikén som publicerades i onsdags, alltså dagen innan Ryssland inledde sin invasion av landet.

”I dag, när vi står inför hotet om ett öppet krig med Ryssland, är ni och jag, bibliotekarier, medvetna om vår betydelse och vårt ansvar!”

Med utgångspunkt i den ukrainska biblioteksföreningens kommuniké har nu biblioteksorgansationerna Eblida, Naple och Public Libraries 2030 (PL2030) gjort ett gemensamt uttalande där alla bibliotek i Europa uppmanas att mobilisera för spridandet av korrekt information om konflikten, som ett sätt att stödja demokrati och yttrandefrihet.

I uttalandet uppmanas europeiska bibliotek också att i samarbete med myndigheter eller civilsamhället ge hjälp åt flyktingar från Ukraina.

”Vi måste vara inställda på att finna praktiska lösningar och beredda att förse ukrainare med den hjälp och de tjänster de behöver.”