Johanna Hansson ställer inte upp för omval

17 nov 2021 • 2 min

Efter fyra år på posten som ordförande för Svensk biblioteksförening hoppar Johanna Hansson av sitt uppdrag.

Johanna Hansson tillträdde som ordförande för Svensk biblioteksförening 2018. Foto: Margareta Bloom Sandebäck

Johanna Hansson har varit ordförande i Svensk biblioteksförening sedan 2018. Men inför nästa årsmöte som föreningen håller i vår har hon meddelat att hon inte ställer upp för omval.

”Efter fyra år på uppdraget och sammantaget tio år i styrelsen… känns det bra för mig att gå vidare”, skriver hon i ett brev till medlemmarna.

Ordförande väljs vart annat år och kan som mest bli omvald två gånger.

– Två år är lite kort och sex år är lite långt. Fyra år är lagom, säger Johanna Hansson om sitt beslut.

Har du tröttnat?

– Nej, men det är lagom nu och det finns mycket annat man kan göra också. Jag har ju ett heltidsjobb och jag är intresserad av att skriva och av ledarskapsfrågor. Det kommer jag att fortsätta med på något sätt. Och så kommer jag att läsa, promenera och springa, jag tror inte att det kommer att bli svårt att fylla tiden.

Det roligaste med styrelsearbetet tycker hon har varit kontakten med medlemmarna.

– För mig är det väldigt viktigt att vi är en medlemsförening, att träffa medlemmar och medlemmar som tar initiativ. Vi är engagerade människor i den här branschen och allt det arbetet har varit väldigt roligt och viktigt.

Samtidigt beskriver hon det som en av utmaningarna i arbetet, att hålla balansen mellan styrelse, kansli och medlemmar.

– Att hålla ihop den här orkestern. Det är det som är uppdraget, att använda alla delar så bra som möjligt. Det kan naturligtvis vara en utmaning.

I brevet till medlemmarna sammanfattar hon de viktigaste händelserna under hennes tid som ordförande. Hon nämnder bland annat arbetet med föreningens vision för 2030, lanseringen av nya Biblioteksbladet och föreningens påverkansarbete för att få till en nationell biblioteksstrategi. ”Nu väntar vi med spänning på att kulturministern infriar sitt löfte om att före året presentera en strategi för det allmänna biblioteksväsendet”, skriver hon.

Det är viktigt att inte låta den segdragna processen förlama arbetet med sakfrågorna som ingår, säger hon.

– Man lägger stora förhoppningar på att det ska lösa flera frågor och det finns en risk att man väntar på något som i värsta fall aldrig kommer. Det har varit en långdragen historia och vi vet fortfarande inte vart det tar vägen. Förhoppningsvis hinner det komma något innan jag slutar.

Årsmötet hålls den 20 maj 2022.