Julkalendern: Här är de rätta svaren

24 dec 2020 • 5 min

Vi har en överlägsen vinnare med hela 14 rätt i årets julkalender. Här är de rätta svaren i Biblioteksbladets utmaning.

Tack alla läsare som har skickat in gissningar och rätt svar på biblioteken i vår julkalender. Vi vet, det var en utmaning. Trots allt är det en hel del som har känt igen sig, även på bibliotek långt härifrån. Alla rätta svaren ser ni nedan.
Den som vann var ingen mindre än Biblioteksbladets tidigare art director, Louise Bååth, för tillfället föräldraledig. Redan första dagen antog hon utmaningen med gott mod. ”Jag ska försöka vinna den här kalendern. Tror jag har en chans”, skrev hon. Hon vann visserligen överlägset, men det blev svårare än hon hade trott. Efter halva tiden kom ett nytt meddelande: ”Ni är galna om ni tror att folk kan det här”.
– Det var väldigt svårt, typ det svåraste sedan högskoleprovet, säger hon.

De svåraste var bilderna på bibliotek i mellanstora svenska städer.

Vilket är ditt favoritbibliotek?

– Det skulle väl vara Bodleianska biblioteket i Oxford då, jag trodde det skulle dyka upp i julkalendern.

På andra plats kom Elin Bjärehed, bibliotekarie i Borås, som gissade rätt på tre bibliotek.

En annan som kommenterade Biblioteksbladets julkalender är Alejandra Quiroz Hernández, bibliotekarie i Mexiko. Den 14 december skrev hon på twitter: ”Vill du ha en ledtråd? Jag arbetade där”. I drygt fyra år arbete hon på Vasconselos-biblioteket i Mexico city. Hon kan en hel del svenska att ha varit här tre gånger och då bland annat besökt många bibliotek. Hon följer Biblioteksbladet på twitter dels för att det har varit en av hennes huvudkällor för information om bibliotek och dels för att det hjälper henne att förstå svenska.

Rätt bibliotek i julkalendern

1. Ett av biblioteken i Strahov kloster i Prag. Klostret, med anor från 1100-talet har två väl utsmyckade bibliotek, filosofiska salen och teologiska salen. Foto: Izoca / Pixabay
2. Västerås stadsbibliotek. Foto: Pia Nordlander
3. Linköpings universitetsbibliotek. I Studenthuset på Campus Valla. Färdigbyggt och klart för inflyttning hösten 2019. Foto: Annika Clemens
4. Uppsala stadsbibliotek. Foto: Annika Clemens
5. The Morgan Library and museum, New York, USA. Biblioteket är en donation från JP Morgan Jr som 1924 gav sin fars samlingar till allmänheten. Foto: Susan Yin /Unsplash
6. Täby bibliotek. Foto: Annika Clemens
7. Det antika biblioteket i Alexandria. Förmodas ha byggts cirka 280 f Kr och var under antiken det största biblioteket i världen. Foto: Ernie Reyes
8. Biblioteket i Oxelösund finns i Koordinaten tillsammans med fritidsgård, turistinformation och kafé. Foto: Annika Clemens
9. Biblioteket på Södertörns högskola. Foto: Annika Clemens
10. Library of congress i Washington DC, enligt egen utsago världens största bibliotek. Foto: Onasill – Bill.
11. Stadsbiblioteket i Lund. Foto: Annika Clemens
12. Australiens äldsta bibliotek, State Library New South Wales. Foto David Lebech
13. Nynäshamns bibliotek. Foto: Annika Clemens
14. Biblioteca Vasconselos i Mexico City. Biblbioteket som består av tre byggnader med sex våningar vardera, invigdes 2006. Här finns 600 000 böcker. Foto: Girl with red hat / Unsplash