KB: Fjärrlånefrågan bör lösas på regional nivå

18 jun 2020 • 2 min

Fjärrlånekonflikten i Skåne är inte ny. Diskussioner om fjärrlån är återkommande, säger Christina Jönsson Adrial, avdelningschef på KB. Men hon tycker inte att det behövs nya riktlinjer på nationell nivå.

Christina Jönsson Adrial, avdelningschef för publik verksamhet på KB. Foto: Jann Lipka

Sedan diskussionerna om fjärrlån har blossat upp i Skåne efter att Malmö skärpte sina regler för vilka böcker som kan skickas i väg på fjärrlån, har flera röster efterlyst en nationell lösning.

”Det här måste vi ha en dialog om så att vi skapar en samsyn i sektorn”, sade Maria Tsakiris vid region Skåne som planerar att bjuda in riksbibliotekarien för en diskussion.

Men Christina Jönsson Adrial, på avdelningen publik verksamhet (där nationell bibliotekssamverkan ingår) på Kungliga biblioteket, tycker att nuvarande ordning för fjärrlån är tillräcklig.

– Det här är ett problem som brukar dyka upp med jämna mellanrum, en diskussion som funnits genom alla år.

Borde något göras på nationell nivå för att man ska slippa dessa diskussioner i framtiden?

– Nej, jag tycker att det är bra att diskussionen finns. Vi behöver diskutera de här sakerna gemensamt då och då.

Den ersättning som utgår till forskningsbiblioteken och det stöd som finns för folkbiblioteken i form av lånecentralerna i Umeå och i Stockholm (mångspråkiga medier) är tillräckligt, enligt Christina Jönsson Adrial. Alltfler bibliotek är också anknutna till Libris fjärrlån och flera står på kö.

– Mer än 600 bibliotek lånar ut via Libris fjärrlån. Många vill ansluta sig till Librissamarbetet och vi kopplar upp dem efterhand i den takt vi förmår.

Vems är ansvaret att det finns tillgång till smala titlar för mindre bibliotek?

– Allas. Det är ett gemensamt ansvar för medborgarnas bästa.

Finns det en risk att allas ansvar blir ingens ansvar?

– Vi försöker att få det att fungera på bästa sätt. Man ska ha användarna i fokus. Vi lever alla på skattepengar och det gäller att hantera det på bästa sätt.

Skåne bör lösa frågan genom en dialog över hur samarbetet ska fungera, säger Christina Jönsson Adrial.

– Vi från KB kan inte uttala oss om vad kommuner och regioner ska göra.

Läs mer: Konflikt om fjärrlån i Skåne

Samtidigt som diskussionerna om Malmös nya riktlinjer för fjärrlån förs har Umeå meddelat att lånecentralen kommer att hålla stängt i sommar och skärpa sina riktlinjer från hösten. De skärpta riktlinjerna liknar dem i Malmö. Även KB:s rekommendationer säger att om det går att köpa en bok ska den i första hand köpas och i andra hand fjärrlånas.

– Även fjärrlån kostar, det är inte något som är gratis. Det är personalkostnad och porto. Ofta är det inte så stor skillnad i kostnad mellan fjärrlån och att köpa en bok, även om kostnaden är mer dold vid fjärrlån.

Finns det risk att det blir tufft att få tag på böcker i sommar?

– Nej, det tror jag inte.

[fakta id=”22612″]