Kritik mot UX-inriktning för stipendium

30 maj 2022 • 3 min

Beslutet att begränsa vårens Margit Lamm-stipendium till inriktning mot UX väcker kritik. Endast en enda ansökan har kommit in. "Stadsbiblioteket har redan fått medel för UX så man borde inte nalla på Margit Lamm-pengarna", säger Einar Ehn-Briem från Dik.

Daniel Forsman och Einar Ehn-Briem.

Till minne av barnbibliotekarien Margit Lamm delas stipendier ut två gånger om året till bibliotekarier i Stockholm. Men nu är fackförbundet Dik upprört över att årets första stipendium bara var ämnat för sökande med inriktning mot UX. En enda ansökan kom in och beviljades.

Det var stadsbibliotekarie Daniel Forsman som tog beslut om att våren 2022 styra Margit Lamms stipendium mot sökande med en viss inriktning, UX, och en viss konferens, i Newcastle i England. Tanken från början är att stipendiaterna ska göra inspirerande studieresor utomlands och varje år, med undantag för pandemiårens paus, brukar ett tjugotal ansökningar komma in och ungefär hälften brukar beviljas.

I minnesfondens stadgar står det: ”Fonden benämnd Margit Lamms Minne har instiftats i avsikt att dess avkastning skall utdelas som stipendier för utlandsstudier till begåvad, biblioteksanställd personal i syfte att stimulera deras intresse för barns och ungdomars läsvanor.”

Einar Ehn-Briem, Dik
Bibliotekarien Einar Ehn-Briem är Dik Stockholms styrelses representant i fonden där stadsbibliotekarien, biblioteksnämndens ordförande och barnbibliotekskonsulenten också deltar i uttagningen av stipendiater. Han konstaterar att det när fokus var på UX, bara kom in en enda stipendieansökan.

– Principiellt tycker jag att det är fel att styra sökande mot en viss inriktning. Vi fick veta premisserna inför ansökningsperioden och avvaktade då för att se om det skulle komma in ansökningar. Men det intresset fanns inte. Så vi från Dik tycker att man då omedelbart borde ha utlyst en ny ansökningsperiod före sommaren, säger Einar Ehn-Briem.

Han menar att det med största sannolikhet fanns och finns ett sug efter att resa efter pandemin och att många biblioteksanställda vid Stockholms stadsbibliotek nu gick miste om möjligheten att få ett stipendium. Han anser också att det inte står någonstans i stadgarna att arbetsgivaren har rätt att rikta medlen på det här sättet.

Daniel Forsman befinner sig just nu på MetLib-konferensen i Oslo och skriver i mejl till Biblioteksbladet att det nog finns flera anledningar till att färre ansökningar kom in än vanligt.

”Att vi riktade in utlysningen mot deltagande i UXLibs-konferensen i Newcastle är säkert en anledning. När vi beslutade om utlysningen i slutet av februari fanns det dock väldigt få annonserade bibliotekskonferenser och länder som öppnat upp med anledning av pandemin.”

Han menar att det under våren 2022 har funnits en osäkerhet kring resande och att det är först nu som vi ser ett ökat intresse och att konferenserna kommer igång igen.

”Mitt beslut om att rikta utlysningen mot UXLibs var ett sätt att bygga vidare på den omfattande kompetensutvecklingsinsats som vi gjort inom UX-metoder på Stockholms stadsbibliotek där jag hade hoppats på ett intresse för att utveckla internationella nätverk och fördjupade kunskaper.”

Daniel Forsman, stadsbibliotekarie Stockholm
Daniel Forsman poängterar att kommande utlysning av höstens stipendium inte kommer ha några begränsningar eller inriktningar.

– Det är väl det enda rimliga, det gick ju inte så bra när det infördes begränsningar. Det som är allvarligt är att arbetsgivaren har använt Margit Lamm-stipendiet som ett slags medel för att kompetensutveckla personalen i en väldigt specifik riktning och så är det inte tänkt. Stadsbiblioteket har redan fått medel för att kompetensutveckla personalen inom UX så man borde inte nalla på Margit Lamm-pengarna, säger Einar Ehn-Briem och fortsätter.

– Jag hade önskat att Daniel Forsman kunde utlysa en ny ansökningsperiod omgående, utöver den som kommer senare i höst.