Vad kostar kulturen?

13 nov 2014 • 2 min

Samhällets utgifter för litteratur, läsande och bibliotek har minskat något åren 2007-2013 medan utgifterna för teater, dans och musik har...

NorrvikenSamhällets utgifter för litteratur, läsande och bibliotek har minskat något åren 2007-2013 medan utgifterna för teater, dans och musik har ökat stadigt under samma period. Det visar bland annat den nya statistikrapporten Samhällets utgifter för kultur från Myndigheten för kulturanalys.

De sammanlagda offentliga utgifterna för kultur uppgick 2013 till 25 miljarder kronor. Det betyder att staten står för den största andelen av de offentliga utgifterna för kultur, vilket 2013 var 44 procent. Kommunerna står för 41 procent och regioner/landsting för 15 procent. Statens utgifter har under perioden 2007–2013 ökat med 2,5 procent. Regionernas/landstingens utgifter har ökat med omkring 18 procent och kommunernas utgifter har ökat med drygt 6 procent under samma period.

Statens utgifter för kultur. 2013 uppgick statens utgifter för kultur, folkbildning och medier till 11 miljarder. Bidraget till litteratur och kulturtidskrifter (inom delområdet litteraturen, läsandet och språket) uppvisar sedan början av 00-talet – alltså över tid – en svag minskning. Litteraturen, läsandet och språket ligger ändå relativt sett stabilt med en minskning 2011 som beror på en överföring av anslagsmedel för biblioteksverksamhet till kultursamverkansmodellen.

När det gäller regionernas/landstingens utgifter för kultur finns de största ökningarna under perioden inom områdena folkbildning och folkrörelser, teater och dans samt musik. Sammantaget har scenkonstområdena teater, dans och musik ökat från 36 procent till 41 procent. Området bibliotek och litteratur (avser främst kostnader för länsbiblioteksverksamhet) låg stilla under åren 2007–2011 för att minska något under 2012–2013.

Regionala kostnader för biblioteks och litteratur uppgår till 3 procent att jämföra med områdena teater och dans samt folkbildning och folkrörelser (de största kostnadsområdena) med 26 respektive 27 procent.

De tre regioner/landsting som har störst totala kostnader för kultur är de tre folkrikaste länen, Västra Götaland, Skåne och Stockholm. Dessa tre regioner står tillsammans för drygt hälften av de regionala kulturkostnaderna i landet.

Kommunernas utgifter för kultur (allmän kulturverksamhet, bibliotek, musik/kulturskola, stöd till studieorganisationer) har ökat med 6,4 procent sedan 2007 räknat i fasta priser. Ökningen har skett framför allt under 2012–2013. Den största posten är kostnader för bibliotek med 40 procent av de totala kostnaderna för kultur.