KB: Verksamhetsplan 2012

15 feb 2012 • < 1 min

I början av veckan trädde KB:s nya organisation i kraft. Den syftar bland annat till att hantera det faktum att IT-avdelningen försvinner.

IT-avdelningens enheter flyttas till Biblioteksavdelningen respektive Administrativa avdelningen, dit också enheten för IT-drift flyttas. Enheterna för Digital produktion samt Systemutveckling och systemarkitektur integreras i Biblioteksavdelningen. Ett IT-råd inrättas för samordning och beredning av strategiska IT-frågor.

Inalles organiseras nu KB i fem avdelningar: Biblioteksavdelningen, Avdelningen för audiovisuella medier, Avdelningen för nationell samverkan, Forskningsavdelningen samt Administrativa avdelningen.

I KB:s verksamhetsplan för 2012 – med rubriken Gå till den säkra källan – prioriteras fyra områden: E-plikten (föreberedelser och införande); Digitalisering (planering, produktion, tillgängliggörande/gränssnitt); bibliografiska frågor (kataloger, metadata) samt upphovsrätt och avtalslicenser.

Det nationella samordnade uppdraget hör alltså inte till prioriteringarna men ligger som ett målområde under Avdelningen för nationell samverkan.