Lugnet har återvänt till Gotland: ”Nu går man till jobbet och är glad igen”

27 okt 2022 • 3 min

Efter stor turbulens och många som lämnade har arbetssituationen på biblioteken på Gotland vänt till det bättre. Men det ställer särskilda krav på de nya cheferna som ska leda en sårad organisation.

– Det är mycket, mycket bättre. Nu är vi flera medarbetare som frågar oss ”kan det vara så här bra?”

Carina Norderäng, skyddsombud och bibliotekarie på Gråbobiblioteket berättar om förändringen för de anställda på biblioteken på Gotland.

För ett och ett halvt år sedan var situationen en helt annan. Misstron grodde mellan medarbetarna och de dåvarande cheferna och många valde att säga upp sig. ”…när hela din profession, allt det du är, ifrågasätts, då är det klart att man måste säga ifrån”, sade Carina Norderäng när hon beskrev situationen för Biblioteksbladet våren 2021.

Carina Norderäng är skyddsombud på biblioteken på Gotland.

Sedan dess har dåvarande chefer fått sluta. Två tillförordnade chefer tog över tillfälligt och nu är ytterligare två nya chefer på plats. För att stanna.

– Nu har vi chefer som bryr sig om oss, både som medarbetare och som människor. Och som samtidigt vill verksamheten väl.

Men Carina Norderäng poängterar att allt inte blir frid och fröjd bara för att cheferna byts ut.

– Vi saknar fortfarande våra kollegor som slutade, vi har haft en hel del personalomsättning. Och det finns fortfarande en del som mår dåligt, folk som säckade ihop ett tag efter den problematiska perioden. Vi har sår och skador som tar tid att läka.

Maria Wennström är ny bibliotekschef sedan snart två månader. Att det har varit stökigt tidigare är något hon måste ta hänsyn till i sitt ledarskap.

– Det märks att folk är ganska trötta på att bygga upp tillit till en ny ledning, tilliten är stött mer eller mindre hos de allra flesta. Det är en mission jag har, att vi ska kunna lita på varandra.

Inga stora förändringar planeras.

– Vi ska inte in och hitta på massa saker, inga stora utvecklingsprojekt. Nu lunkar vi på tryggt och säkert tillsammans efter det skakiga som har varit, säger hon.

Maria Wennström, bibliotekschef på Gotland.

När man leder en sargad organisation är det särskilt viktigt att vara närvarande.

– Det är det i alla ledaruppdrag, men kanske extra mycket när det har varit svajigt, att man finns där när något behöver följas upp.

Maria Wennström kommer från skolvärlden och har tidigare arbetat som rektor både i förskola och skola.

– Det är ett spännande samhällsuppdrag att driva bibliotek, det är bland det viktigaste vi har. Jag kommer från skolans värld som är ett annat superviktigt samhällsuppdrag.

Ledarskapet är ganska snarlikt det i skolan, tycker hon.

– Det går att översätta när man är i en kommunal organisation. Och jag är nyfiken och vill lära mig mer. Jag brinner för språk och bildning så det kändes som en lyx bara att få lov att söka.

Vi har sår och skador som tar tid att läka

Carina Norderäng
Enligt Carina Norderäng är lyhördheten hos chefen en viktig faktor.

– De nya cheferna lyssnar på oss, frågar oss innan de fattar beslut. Och litar på att vi sköter verksamheten så som vi har gjort i alla år, säger hon.

Har du några tips till andra, om de skulle hamna i en liknande situation som ni gjorde?

– Om det blir så illa som hos oss finns det inte så mycket annat att välja på än att byta chef. Man får vända sig uppåt och gå upp ett steg i taget i chefshierarkin. Till sist får man kontakta politikerna. Våra lokala politiker var ganska engagerade, det kändes som att de faktiskt brydde sig om oss.

I dag finns ett gott samarbete mellan chefer och fackliga ombud och skyddsombud.

– Det känns bra på alla sätt. Nu går man till jobbet och är glad igen!

Almedalsbiblioteket Visby är ett av ett tiotal bibliotek på Gotland.