Nu startar författarkampanj för biblioteken

3 mar 2020 • 2 min

Sveriges författarförbund drar ut till försvar för biblioteken . ”Vi vill berätta att de är viktiga för demokratin”, säger förbundets ordförande Grethe Rottböll.

”Någon måste försöka samla den här protesterande skaran”, säger Sveriges författarförbunds ordförande Grethe Rottböll. Foto: Sveriges författarförbund.

Nedläggningar, krympta budgetar, minskade medieinköp – mycket i bibliotekssfären väcker oro och missnöje.

– Någon måste försöka samla den här protesterande skaran, ta ansvar för helheten – och vi har tänkt att vi kan göra det, säger Grethe Rottböll, ordförande för Sveriges författarförbund.

Kungliga bibliotekets presentation av förslaget till en nationell biblioteksstrategi förra året beskriver hon som en stor händelse som ingav hopp.

– Men nu känns det som att allt i stället går åt andra hållet. Därför vill vi berätta vad bibliotek är, varför de är viktiga för demokratin och för allas rätt till kunskap och bildning.

– Vi gör inte detta ur ett författarperspektiv, utan ur ett samhällsperspektiv.

En debattartikel i Expressen, skriven av Grethe Rottböll och Per Wirtén, ledamot i författarförbundets styrelse, markerar starten på förbundets kampanj som ska pågå till i höst. Ett övergripande mål är likvärdiga bibliotek i hela landet, med generösa öppettider och litteraturen och ordet i centrum.

– Litteraturen är utgångspunkten. Vi ser till exempel risken att bibliotek med lokalproblem skär ner på litteraturen för att ge plats för annat, att de förvandlas till allaktivitetshus. Det kan naturligtvis finnas andra aktiviteter i ett bibliotek, men det får inte innebär att beståndet eller litteraturen ger vika, säger Grethe Rottböll.

Under det senaste dryga året har författarförbundet bland annat engagerat sig i debatten om privat drift av bibliotek, nedlagda verksamheter och avvecklingen av Internationella biblioteket i Stockholm. I kontakterna med bibliotekspersonal har det enligt Grethe Rottböll framkommit mycket oro – och ofta en rädsla för att uttala sig öppet om farhågorna.

– De är rädda att få sparken om de uttalar sig.

Kampanjen pågår till bokmässan i september.

– Och vi har uppmanat alla våra medlemmar att försöka hålla samtal på Världsbokdagen den 23 april och se till att biblioteksfrågan blir viktigast då, säger Grethe Rottböll.