Nya restriktioner – biblioteken undantagna

23 dec 2021 • < 1 min

Den 23 december träder nya restriktioner i kraft för att hejda den ökande smittspridningen. Följande gäller för biblioteken.

På grund av den ökande smittspridningen av omikronvarianten av covid-19 träder hårdare restriktioner i kraft dagen före julafton. Alla som kan ska jobba hemifrån, alla cuper och läger som är planerade på jullovet bör ställas in och alla bör undvika trängsel, exempelvis i kollektivtrafiken.

För kultur- och fritidsverksamheter ställs krav på tio kvadratmeter per person. Detta gäller dock inte biblioteken som inte omfattas av Folkhälsomyndighetens föreskrifter så länge det handlar om den ordinarie verksamheten, meddelar socialdepartementet i mejl till Svensk biblioteksförening. Däremot om det anordnas en föreläsning eller konsert på ett bibliotek omfattas detta av föreskrifterna och då gäller alltså att inte tar in fler personer får tas in i lokalen än att det motsvarar tio kvadratmeter per person.

Om smittspridningen skulle fortsätta öka vill regeringen ge restauranger, butiker, gym, museer och andra platser för kultur- och fritidsverksamhet ska kunna kräva vaccinationsbevis av sina besökare. Inte heller detta skulle gälla för bibliotekens vanliga verksamhet, något som både Kungliga biblioteket och Svensk biblioteksförening välkomnar.

I ett remissvar skriver KB att en begränsning i tillgången till biblioteksverksamhet är ett stort ingrepp i individens möjlighet till informationsinhämtning samt kunskaps- och åsiktsbildning. KB betonar också att det är positivt att bibliotek klassas som centrala samhällsfunktioner i regeringens promemoria.

Svensk biblioteksförening är positiv till att biblioteken inte omfattas av förslaget och avråder bestämt att det i ett senare skede återkommer förslag som skulle inskränka bibliotekens möjligheter att bedriva sin verksamhet. Om vaccinationsbevis skulle krävas hade det allvarligt försvårat för biblioteken att uppfylla bibliotekslagens krav att biblioteksverksamhet ska finnas tillgänglig för alla, skriver föreningen i sitt remissvar.

Fakta Restriktioner från den 23 december

• Alla som kan bör jobba hemifrån.
  • För mässor, marknader, handelsplatser och platser för kultur- och fritidsverksamheter inomhus ställs krav på 10 kvadratmeter per person.
  • Alla bör undvika miljöer med trängsel.
  • Avrådan från cuper och läger inomhus.
  • Bara sittande gäster tillåts på restauranger och avstånd krävs mellan sällskap.
  • Vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus måste deltagarna sitta ner om de är fler än 20.
  • Vid arrangemang för fler än 500 personer krävs vaccinationsbevis.