Oro över bibliotekens utbud efter nya krav på bokförlagen

4 aug 2021 • < 1 min

Nya krav innebär att mindre förlags utgivning kan försvinna ur Adlibris sortiment. Men bibliotek kan tvinga nätbokhandeln att ändå leverera sådant som inte finns i det ordinarie utbudet.

Adlibris meddelade i början av sommaren att bokförlag måste ha extern distribution av sina produkter för att få plats i nätbokhandelns utbud, rapporterar Sveriges Television. Produkter från förlag som inte lever upp till det nya kravet kommer inte att synas på nätbokhandelns webb från den 1 september.

– De mindre förlagen, som har egen distribution, har ingen möjlighet att lägga de här pengarna på en extern distributör, säger Alexandra Nedström, chef på Vertigo förlag och ordförande i Nordiska oberoende förlags förening (Noff) till SVT.

Adlibris tecknade i våras ramavtal med Sveriges kommuner och regioners inköpsbolag Adda (tidigare SKL Kommentus) om leverans av böcker till bibliotek. Avtalet börjar gälla i höst och det hörs nu oroliga kommentarer om att Adlibris krav kommer att gå ut över bibliotekens utbud.

– Utbudet på våra bibliotek kommer att bli sämre av den här förändringen, säger Ellen Håkansson vid Biblioteken i Malmö till SVT.

Det 108-sidiga avtalet omfattar dock formuleringar som innebär att Adlibris måste erbjuda bibliotek ”litteratur som inte finns tillgänglig i leverantörens ordinarie utbud”. Men om Adlibris krav leder till att små förlag helt enkelt försvinner eller tvingas anpassa sin utgivning, vilket kritiker befarar, påverkar det ändå bibliotekens utbud.

Marita Lohmander, kategoriansvarig på Adda, anser dock att sådana eventuella följder ligger bortom inköpscentralens ansvar.

– Vi skriver avtal som tillfredsställer de behov våra kunder har, och i det här fallet är det biblioteken. Vi kan inte ställa krav på hur andra gör avtal med ytterligare andra, så långt sträcker sig inte vårt ansvar.