Österåker har lägst bemanning

25 maj 2021 • 3 min

I skärgårdskommunen i norra delen av Stockholms län har landets lägsta biblioteksbemanning i förhållande till befolkningen. ”Det har varit så länge.”

Anna Corbett är bibliotekschef i Österåker, den kommun som ligger lägst i statistiken över anställda på biblioteken i förhållande till befolkningen. Foto: Patrik Gosenius

Österåker styrs av M, KD, L och C och har en slimmad biblioteksorganisation. Utöver huvudbiblioteket i Åkersberga finns två filialer, en på Ljusterö och en på Ingmarsö. 47 000 personer bor i kommunen året runt, men befolkningen ökar stort när sommargästerna anländer. På biblioteken finns totalt åtta heltidstjänster samt en och en halv tjänst fördelat på flera personer.

Enligt statistik från Kungliga biblioteket har Österåker lägst bemanning på folkbiblioteken i förhållande till befolkningen, med 0,22 anställd per tusen invånare. Det kommer inte som någon överraskning för bibliotekschef Anna Corbett.

– Vi ligger lägst. Det har vi gjort länge.

Trots det tycker hon att det fungerar bra med den basservice som biblioteket tillhandahåller. Men något utrymme för att driva nya projekt finns inte.

Till hösten hoppas dock Anna Corbett att kommunen ska få medel från satsningen Stärkta bibliotek.

– Vi har sökt pengar för en projektanställning som ska jobba heltid i ett år på barn- och ungdomssidan. Jag hoppas verkligen vi får de pengarna så att vi kan göra något annat än att hålla verksamheten flytande.

Bra kultur är bästa vapnet mot missnöjde och allmän fördumning

Nicke Grahn (L), kommunstyrelsens ordförande i Dorotea

De kommuner som ligger högst i KB:s statistik har fem gånger så tät bemanning i jämförelse med Österåker. Men skillnaderna behöver inte vara så stora som de ser ut vid första anblick. Flera av kommunerna är mycket små och i exempelvis småländska Emmaboda (med 9500 invånare) och Dorotea (tredje minsta kommunen i landet med sina 2600 invånare) räknas även skolbiblioteksverksamheten in i statistiken för folkbibliotek. Likaså i Arjeplog och Åsele som också ligger högt i statistiken.

– Vi har egentligen bara en och en halv tjänst som är ordinarie på biblioteket. Därutöver har vi extratjänster, det är därför det ser lite högt ut, säger Christina Sundqvist, kultur- och biblioteksansvarig i Arjeplog.

I Dorotea räknas visserligen skolbiblioteksverksamheten in i de tre ordinarie tjänster som finns på biblioteken som ska serva 2600 invånare. Det är mer än många andra kommuner, men ändå en minskning. För tre år sedan drogs en tjänst in när kommunen var tvungen att spara.

– 2018 sparade kommunen in på flera verksamheter och biblioteket var en del. Och vi har fortfarande noll kronor till programverksamhet, säger Karin Råghall, förstebibliotekarie.

– Från vårt perspektiv är det tråkigt att man inte satsar mer på biblioteket, men vi vet också att många småkommuner har haft det tufft.

Dorotea bibliotek. Foto: Dorotea kommun

Men enligt kommunalråd Nicke Grahn (L) är biblioteksbemanningen god och den kommer dessutom att utökas.

– Vi har sanslöst bra bemanning. Folk är stolta över biblioteket och vi har så hängiven personal. Jag törs nog säga att vårt bibliotek är ganska unikt. Vi har ett utbud som inte ens matchas på större orter.

Det politiska styret i Dorotea består av en koalition av L, S, C, KD och V (SD och Dorotea kommunlista sitter i opposition och M har åkt ur fullmäktige) och planen är att öka bibliotekspersonalen med en tredjedels tjänst nästa år för att kunna utöka öppettiderna.

– Vi har sanerat ekonomin och vi sparade mycket på kultur. Nu kan vi öka igen. Biblioteket är väldigt prioriterat för oss, absolut. Bra kultur är bästa vapnet mot missnöje och allmän fördumning, säger Nicke Grahn.

Biblioteksfrågor är aldrig speciellt intressanta för politikerna

Åsa Johnson-Persson, biblioteks- och kulturansvarig i Åsele
Åsele bibliotek ligger högt i statistiken, men här räknas även skolbiblioteksverksamheten in.

Politikerna är inte lika engagerade i biblioteken i alla kommuner, vittnar bibliotekspersonal om på flera håll.

– Biblioteksfrågor är aldrig speciellt intressanta för politikerna, de vet knappt vad vi gör, säger Åsa Johnson-Persson, biblioteks- och kulturansvarig i Åsele.

Det tog politikerna flera år att klubba en ny kulturplan, berättar hon.

– Men biblioteksplanen tog de direkt, jag tror knappt de har läst den.

Hur ser det då ut i Österåker, kommunen med lägsta bemanning på biblioteken i förhållande till befolkningen? Hur samhällsviktiga anses biblioteken vara där?

– Vår nämndordförande tycker att bibliotek är väldigt viktiga. Men jag vet inte om politikerna har funderat över huruvida bibliotek är samhällsviktig verksamhet, säger Anna Corbett.

Till hösten ska nämnden informeras om just detta då bibliotekspersonalen ska utbilda politikerna om bibliotekens roll i kris, något Anna Corbett ser fram emot.

– Jag tror att nämnden tycker att biblioteket är viktigt, men de kanske förutsätter att det fungerar utan att de är särskilt insatta.

Anna Corbett, bibliotekschef Österåker