Biblioteksföreningen avstår från att kräva starkare lagskydd för kultur

16 dec 2019 • 2 min

Bättre lagskydd för kulturen, kräver företrädare för 17 kulturinstitutioner i en debattartikel. Men Svensk biblioteksförening valde att inte skriva under.

Johanna Hansson. Foto: Elisabeth Ohlson

För att säkerställa den offentligt finansierade kulturen kräver företrädare för 17 kulturinstitutioner i Sverige en utredning som ska undersöka kulturen kan få starkare lagskydd.

Debattartikeln publicerades på måndagen i Dagens Nyheter. Men Svensk biblioteksförening valde att inte skriva under.

– Vi fick möjlighet att skriva under, men vi tycker att det som efterlyses redan finns. Det finns redan skrivningar om kulturell frihet, åsiktsfrihet och yttrandefrihet i grundlagen, säger Johanna Hansson, ordförande i föreningen.

Debattartikelförfattarna – bland andra Svensk biblioteksförenings förre ordförande Calle Nathanson, numer vd för Folkets hus och parker – lyfter händelser där kulturen har använts som slagträ eller blivit en symbolfråga i den politiska debatten. Exempelvis Sölvesborg där det under kort tid har ”fattats en rad uppmärksammade beslut” som bland annat ska styra kommunens inköp av konst. Ändringar i biblioteksplanen som det politiska styret i kommunen har drivit har också uppmärksammats.

Läs mer: Turerna kring den ändrade biblioteksplanen i Sölvesborg

Exemplet i Täby lyfts också fram i debattartikeln. Där ville en lokalpolitiker från Sverigedemokraterna stoppa ett författarbesök på biblioteket för att det handlade om normkritik.

Personerna bakom debattartikeln skriver att principen att politiker ska hålla sig på en armlängds avstånd från tjänstemän är satt ur spel på flera håll. Därför efterlyser de en utredning om ytterligare lagstiftning, då frågan om kulturens integritet har kommit i nytt ljus.

Visst finns det enskilda fall där dessa värden utmanas ordentligt, medger Johanna Hansson.

– Det är inte så att vi ser att vi inte kan göra något, men vi ser inte just nu att det behöver ändras något i lagstiftningen, säger hon.

– Det finns situationer i kommuner där detta ställs på sin spets. Men då behöver vi reagera i de enskilda fallen och det kan vi göra utefter de lagar som finns.

I somras skrev exempelvis Svensk biblioteksförening en debattartikel om förändringarna som var på gång i biblioteksplanen i Sölvesborg.

Även om det förekommer övertramp och testande av gränser i kommuner påpekar Johanna Hansson att de exempel som artikelförfattarna radar upp är av olika natur. Det som hände i Täby handlade om en enskild politiker som gick ut med något som partiet inte stod bakom.

– Det är viktigt att hålla koll på de principiella frågorna. Sedan kan det finnas enskilda politiker eller tjänstemän som klantar till sig, det händer i alla partier.

Men det är viktigt att vara vaksam, fortsätter hon.

– Vaksam på de här frågorna som diskuteras på ett sätt som vi inte känner igen. Det händer att kulturfrågorna bli slagträ och symbolfrågor för politiska partier.

Då är det viktigt är att reagera starkt.

– Då gör vi det utefter de lagar som finns, i det här läget behöver vi inte hitta på ny lagstiftning.