Politiker lovar se över snabbspår för covid-test

4 dec 2020 • 2 min

Kulturborgarråd Jonas Naddebo i Stockholm tycker att biblioteken är en samhällsviktig funktion. Samtidigt räknas personalen inte in bland de särskilt viktiga funktioner som får testa sig för covid-19 i ett särskilt spår. "Den frågan behöver man titta på."

Jonas Naddebo (C), kultur- och stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad. Foto: Henrik Juhlin

I Stockholms stad håller folkbiblioteken öppet under pandemin. Både politiker och biblioteksledning tycker att de är samhällsviktiga.

– De har en väldigt samhällsviktig funktion. Jag har sagt att biblioteken är det sista jag stänger, säger kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo (C).

Pandemin har gjort att fler politiker än kulturpolitiker har insett vilken betydelse biblioteken har, berättar han.

– De har fått upp ögonen för att de är nödvändiga inte bara för att man ska kunna söka kunskap och information, utan för att kunna söka jobb, scanna och sköta myndighetskontakter. Det var tydligt att de ville satsa i senaste budgeten och därför lägger vi 21 miljoner mer på stadens bibliotek nästa år.

Samtidigt berättar skyddsombud på biblioteken om den oro för smittspridning som finns bland de anställda. Bibliotekspersonalen ingår heller inte i det snabbspår för covid-testning som delar av stadens medarbetare gör. Stockholms stad har listat samhällsviktiga funktioner som får testa sig snabbare och där ingår bland annat personal på medborgarkontor, måltidsstjänster och energiförsörjning.

– Just den frågan har inte varit aktuell på min nivå, ska jag erkänna, säger Jonas Naddebo.

– Vi har jobbat med att schemalägga personal i lunch- och fikarum, men den här frågan behöver man också titta på för att säkerställa att man är en god arbetsgivare.

Tycker du att bibliotekspersonalen borde ingå bland stadens samhällsviktiga funktioner?

– Jag vet inte om jag är rätt person att göra den bedömningen. Det låter ju självklart, men jag vill inte lägga ett politiskt raster på detta.

Jonas Naddebo kan inte i dagsläget säga om det kommer att bli en förändring, men lovar att fundera vidare på saken.

– Jag ska absolut ta den tillbaka till min förvaltning. Jag är tacksam för att du lyfter det.