Pris delas ut för bästa marknadsföring

11 aug 2020 • 2 min

Snart är det dags att skicka in nomineringar till Ifla:s marknadsföringspris. Få svenska bibliotek deltar vanligtvis i tävlingen, något som Anya Feltreuter, ordförande i sektionen som delar ut priset, hoppas det blir ändring på i år.

Story Seats, bidraget från Sunshine Coast Libraries i Australien, kom på tredje plats 2019. I år hoppas Anya Feltreuter på fler svenska bidrag i tävlingen om bästa marknadsföring. Foto: Jennifer Thompson

I höst kan alla bibliotek som har marknadsfört projekt skicka in sina insatser till Ifla:s sektion för marknadsföring, Managing and Marketing Section. Den mest innovativa marknadsföringsinsatsen belönas med 3 000 euro och en biljett till nästa års Ifla-konferens.

Tvåan och trean belönas med 2 000 euro respektive 1 500 euro. Även de får åka på konferensen och berätta om sina projekt.

– Första till tredje pris är alltid att man får åka till konferensen. Eftersom den är inställd i år kommer vinnarna att få åka nästa år i stället, säger Anya Feltreuter.

Priserna sponsras sedan förra året av tidningsdatabasen Press reader, men utmärkelsen har delats ut sedan 2003.

Anya Feltreuter, ordförande i Ifla:s sektion för marknadsföring, hoppas på fler svenska nomineringar.

Anya Feltreuter, som till vardags jobbar som bibliotekschef i Mjölby, hoppas att flera svenska bibliotek ska skicka in nomineringar i år.

– Många svenska bibliotekarier kanske inte vet om att det finns, det är kul att de får reda på det för det görs många roliga insatser i Sverige också.

Förra året vann Foshan Library i Kina följt av Greater Victoria Public Library i Kanada på andra plats och Murcia Public Library i Spanien på tredje plats. Totalt listas ytterligare sju vinnare, då sektionen gärna vill uppmärksamma många bibliotek, även från utvecklingsländer.