Nomineringarna till SR:s romanpris klara

9 dec 2014 • < 1 min

Lyssnarjuryn är ännu hemlig men inte de sex böcker som den ska läsa, diskutera och bedöma för att slutligen komma fram till vilken bok som föräras Sveriges Radios romanpris 2015.

De sex böcker som nominerade böckerna är:

Den andra kvinnan av Therese Bohman

Psykodrama av Magnus Dahlström

Kalmars jägarinnor av Tove Folkesson

Timme Noll av Lotta Lundberg

Kafkapaviljongen av Tony Samuelsson

Twist av Klas Östergren

Sju personer – bokläsande radiolyssnare i olika åldrar och med olika bakgrund – kommer att ingå i den lyssnarjury som utser Romanpristagaren. Hur de resonerar kan man höra 2-6 mars i radions P1. Finalen då vinnaren offentliggörs sänds den 6 mars kl 18.15.

Prissumman till ”en framstående svensk roman ur det gångna årets produktion” är på 30 000 kronor.

Flera av de nominerade författarna är på olika sätt aktuella. På bio går t ex filmen som är baserad på Klas Östergrens Gentlemen och Tony Samuelsson fick nyligen motta Karin Boyes litterära pris som delas ut av Huddinge kommun (se kommande BBL nr 10/2014).