Nordisk tv-sänd prisgala

21 aug 2013 • < 1 min

I våras kunde vi berätta om Nordiska rådets nyinstiftade pris för barn- och ungdomsböcker som kommer att delas ut med start i år. Nu är det också klart när det hela äger rum och var.

Det sker den 30 oktober i år på Operan i Oslo och det mitt framför ögonen på tv-tittare från hela Norden i en samnordisk tv-sändning där samtliga av Nordiska rådets priser delas ut. Därmed når priserna ut mycket bredare än tidigare och för första gången någonsin avslöjas vinnarna av Nordiska rådets priser nu samtidigt som prisutdelningen. Under en ”oscarsliknande” prisgala offentliggös vinnarna av Nordiska rådets fem priser inom litteratur, musik, film, miljö och, som sagt, nu också inom barn- och ungdomslitteratur.

Det är Norges public service-kanal NRK som tillsammans med Nordiska rådet har ansvaret för årets prisceremoni.

Utdelningen av Nordiska rådets priser sker varje år i samband med Nordiska rådets årliga toppmöte – sessionen och i år vilket är helt nytt avslöjas namnen på pristagarna under själva prisceremonin. Alla nominerade till Nordiska rådets priser bjuds in att närvara och arrangörerna räknar med att fylla Operan med upp emot 1 000 människor.

Vinnarna av Nordiska rådets priser får tillsammans med prissumman på 350 000 danska kronor (cirka 47 000 euro) också för första gången ta emot en helt ny prisstatyett som är densamma för alla priser. Norges nationella tv-kanal, NRK, sänder från utdelningen tillsammans med de övriga nordiska ländernas tv-kanaler.