Skjutningar

Efter skjutningen: ”Viktigt att biblioteket blir trygg plats igen”

25 okt 2021 • 3 min

När Camilla Nilsson hörde skotten sprang hon till kollegorna på biblioteket. Hon såg blod, tumult och tre maskerade män lämna platsen på en liten moped. Trots det och trots mycket stök tvekar hon inte över att fortsätta arbeta på Gamlegårdens bibliotek i Kristianstad.

Gamlegårdens bibliotek i Kristianstad ligger inne i ett köpcentrum. Skjutningen skedde på parkeringen utanför centret. Bilden är tagen vide ett tidigare tillfälle. Foto: Sofyan Aswad

– Jag känner att det är ett viktigt bibliotek. Jag tycker att bostadssegregationen vi har i Sverige är hemsk, här bor nästan ingen som är född i Sverige. Det är viktigt att jobba med integration på det sättet.

Camilla Nilsson är bibliotekarie och filialföreståndare på biblioteket i Gamlegården i Kristianstad. Här är arbetslösheten hög och trångboddheten stor. Utanför bibliotekets personalingång, framför fönstret där barnböckerna står, säljs droger nästan dagligen. Och den 3 augusti i år skottskadades tre personer på parkeringen framför köpcentret där biblioteket ligger.

Pernilla Tomasson, chef för biblioteksfilialerna i Kristianstad

Klockan var strax efter halv fyra på eftermiddagen och Camilla Nilsson hade semester och var hemma i sin bostad. Hon hörde skottlossningen och när hon tittade ut genom fönstret såg hon tre maskerade personer köra från parkeringen på en liten moped. Hon tänkte direkt på kollegorna på biblioteket, varav några dessutom var inne som semestervikarier. Hon sprang ner mot biblioteket. På vägen mötte hon personer som bar en man in i en bil.

– Han såg grå ut i ansiktet och jag förstod att han var träffad.

Inne i köpcentret, men utanför biblioteket, låg en skottskadad kvinna som hade lyckats ta sig in efter att hon blev skjuten. Allt kändes overkligt, minns Camilla Nilsson.

– Det kändes som att man var i en tv-serie. Jag har aldrig varit på en plats där folk ligger och blöder. Det fanns många människor som skrek och var aggressiva för att de tyckte att polisen tog lång tid på sig.

Biblioteket höll stängt i två dagar. Därefter var personalen tillbaka, men knappast besökarna.

– Det var vi och väktarna, ingen vågade sig dit.

Polisen hade ännu inte hittat gärningsmännen och många var oroliga för mer våld.

Camilla Nilsson, filialchef på Gamlegårdens bibliotek i Kristianstad.

Gamlegårdens bibliotek har drabbats av oroligheter tidigare. Förra hösten fattades beslutet att stänga biblioteket på eftermiddagar för att ungdomsgängen som härjade på biblioteket efter skoltid gjorde det ohållbart att ha öppet. Sedan dess har biblioteket haft öppet endast för barn ett par eftermiddagar i veckan. Stöket och droghandeln var anledningen till att bibliotekspersonalen nu går en särskild utbildning med kommunens arbetsmiljöenhet. De ska samlas kring hur de ska bemöta stökiga individer.

– I och med att det finns vapen och droger, att det är ett område med hög arbetslöshet och stor trångboddhet känns det som att det är en mer otrygg arbetsplats än andra bibliotek i kommunen, säger Camilla Nilsson.

Hur kan man rusta personalen för att orka jobba vidare i utsatta områden, där det dessutom finns risk för skjutningar?

Camilla Nilsson drar ett djupt andetag innan hon svarar.

– ­Lyssna på personalen, hör vad de behöver och försök att möta dem i deras behov. Det är jätteviktigt, säger hon.

Stödet från ledningen betyder mycket. Det gör att man inte känner sig ensam.

– Känslan av stöd och förståelse finns där och cheferna tycker att vi gör ett viktigt arbete. Den uppmuntran känns jättebra.

Det har varit svårt att behålla personal på Gamlegårdens bibliotek och Camilla Nilsson understryker att det är viktigt att vara ärlig i anställningssituationer och berätta om de utmaningar som finns på biblioteket för nya medarbetare.

Han såg grå ut i ansiktet och jag förstod att han var träffad

Camilla Nilsson, bibliotekarie

Nu har besökarna börjat återvända till biblioteket som även sedan en dryg månad tillbaka har öppnat för alla på eftermiddagar igen. Men arbetet med att göra biblioteket till en trygg plats fortsätter.

– Det måste finnas resurser för att skapa relationer med personer som bor i området, säger Pernilla Tomasson, bibliotekschef för filialerna i Kristianstad.

Samverkan med andra aktörer och goda relationer betyder mycket för tryggheten, förklarar hon. Därför ska en bibliotekarie besöka alla elever i årskurs sju i Gamlegården som ett sätt att bygga relationer. Det är också viktigt att få stopp på personalomsättningen. Bemanningen på Gamlegården har stärkts något sedan en annan filial och en utlåningsstation stängde till följd av besparingskrav.

– Vi kunde flytta över en anställd till Gamlegården. Det behövs för att kunna nätverka och kunna åka ut till exempelvis skolan. Om man inte har den tiden utan allt handlar om att bemanna, då hinner man inte arbeta med samverkan på samma sätt.

För Camilla Nilsson är det tydligt att biblioteket spelar en stor roll i utanförskapsområden som exempelvis Gamlegården.

– Av många, många skäl. Det är en öppen plats dit man kan gå. Det är viktigt för språket, för alla som behöver låna böcker på lättläst svenska. Många här är trångbodda och behöver någonstans att göra läxor. Här kan de sätta sig på eftermiddagarna. Det känns som att vi fyller en jätteviktig funktion.