Första podden för skolbibliotekarier

29 maj 2018 • 2 min

Flödet vill vara skolbibliotekariernas bästa vän. "Många jobbar ensamma", säger Klara Önnerfält som tillsammans med Lotta Davidson-Bask driver podden.

Klara Önnerfält och Lotta Davidson-Bask har dragit igång podden Flödet om skolbibliotek. Foto: Privat.

Lotta Davidson-Bask och Klara Önnerfält har varit skolbibliotekarier i Lund i snart femton år. Nu har de startat podden Flödet där de pratar om skolbibliotek och djupdyker i frågor som berör deras vardag.

– Många skolbibliotekarier jobbar ensamma och vi vill vara deras bästa vän och arbetskamrat, det här är en podd som du kan lyssna på när du pysslar i bibblan. Men vi tänker oss också att rektorer, lärare, lärarstudenter och biblioteks- och informationsvetenskapsstudenter kan ha nytta av den, säger Klara Önnerfält som är skolbibliotekarie på gymnasieskolan Spyken i Lund.

Pilotavsnittet kom i november förra året och har drygt 260 lyssningar. Sedan dess har det kommit fyra avsnitt.

– Det finns poddar om väldigt ­mycket, men ingen om skolbibliotek. Vi har jobbat som skolbibliotekarier i många år och vill fördjupa oss i frågor som återkommer i vårt jobb. Den viktigaste frågan är hur det kan komma sig att inte alla elever i Sverige har tillgång till ett skolbibliotek, säger Lotta Davidson-Bask, skolbibliotekarie vid gymnasieskolan Polhemskolan i Lund.

En fråga de diskuterat är varför det är så lätt att samarbeta med lärare när det kommer till läsfrämjande, men desto svårare när det handlar om medie- och informationskunnighet, MIK.

– I det läsfrämjande arbetet är rollerna tydliga, vi sköter förmedlingen av litteratur och lärarna arbetar med läsningen. Men lärarna missar ofta att vi också är experter på information, säger Lotta Davidson-Bask.

Klara Önnerfält håller med.

– Vi vill se mer samarbeta på det här området, säger hon.

Podden gör de på fritiden och de får använda sig av en ljudstudio på gymnasieskolan Spyken.

– Vi har fått en del hjälp från lärarna här, men i övrigt har vi testat oss fram. Vi klipper själva i ett gratisprogram och lär oss allt mer efter hand, säger Klara Önnerfält.