Fridolin: ”Dåligt tillfälle för neddragningar på skolbiblioteken”

24 sep 2020 • 2 min

Att som Botkyrka och andra kommuner spara in på just skolbibliotekarier är ett ”oerhört dåligt tillfälle”, säger regeringens utredare Gustav Fridolin. På fredag deltar han på Bokmässan.

Gustav Fridolin, regeringens särskilda utredare av skolbibliotek. Foto: Sören Andersson / Regeringskansliet

Under arbetet med utredningen om skolbibliotek har Gustav Fridolin och hans kollegor varit i kontakt med kommuner där skolbiblioteken fungerar bra och kommuner där de, som han själv uttrycker det, är inne i en kamp för att förhindra nedskärningar.

– Vi konstaterar att det finns kommuner där det just nu pågår diskussioner om neddragningar. Det är ett oerhört dåligt tillfälle att göra det när det snart kommer en stärkt lag, säger han.

Botkyrka och Älmhult är exempel på kommuner som sparar genom att plocka bort skolbibliotekarietjänster.

Gustav Fridolin, som var utbildningsminister 2014–2019, har i uppdrag att lägga fram ett förslag på lagstiftning för att garantera alla elever lika tillgång till bemannade skolbibliotek. Ett uppdrag som han tyckte var roligt att få.

–  Jätte. Jätte, jag längtade efter det. Det var som en sten i skon att vi inte kom längre under min ministertid.

Utredningen ska presenteras den 30 november, men det finns risk att den försenas. En orsak är  coronapandemin som har försvårat delar av arbetet. Besök runtom i landet har fått ersättas med digitala möten. När utredningen blir färdig är fortfarande oklart.

Gustav Fridolin på Bokmässan

Vad har framgångsrika skolbibliotek gemensamt och vilken roll har skolbibliotekarien? På fredag klockan 12.30 samtalar Gustav Fridolin med Ulrika Centerwall, doktorand vid Högskolan i Borås, Jenny Nilsson från Svensk biblioteksförening och Cecilia Gärdén, bibliotekskonsulent. Arrangör är Bibliotekshögskolan och Högskolan i Borås.

– Vi för en dialog med departementet, men vi blir inte så försenade att det innebär att reformer skjuts på framtiden.

Gustav Fridolin svarar varken ja eller nej på frågan om bibliotekariekåren kommer att bli nöjd med det förslag han presenterar.

– Jag hoppas att de kommer att se vad vi försöker göra. Men det är svårt att springa maraton på tiden för ett hundrameterslopp.

Men, bedyrar han, grundnivån kommer att höjas och bli bättre än i dag. Han jämför med elevhälsan som har fått bättre förutsättningar att fungera likvärdigt runtom i landet.

– På samma sätt som elevhälsan, även om den har blivit bättre, har mycket kvar att göra, kommer det säkert att finnas mer att göra för skolbiblioteken även framöver.

Utredningen om skolbiblioteken kan inte lösa alla frågor. Exempelvis kvarstår, enligt Gustav Fridolin, det faktum att olika kommuner och skolor har olika finansiering.

– Vi har friskolor som förvrider marknaden och plockar ut pengar till annat – det kan de göra genom att locka till sig de elever som har det lättast för sig. Och så har vi det kommunala ansvaret för finansiering som leder till att de svagaste kommunerna kan lägga minst pengar på detta, samtidigt som det kanske är där det behövs mest.

Men Gustav Fridolin tror att det finns förutsättningar för en politisk överenskommelse där staten tar större ansvar för finansieringen. En annan utredning har utrett hur skolsegregationen ska brytas, något han hoppas kan leda till en förändring.

– Min utredning ändrar inte grundläggande styrproblemen, men det kommer kanske att ändras. Om politiken vill det.

Regeringens utredare Gustav Fridolin deltog på Bokmässan.

Fakta Utredningen om skolbibliotek

• Gustav Fridolin utsågs förra hösten till regeringens särskilda utredare.
  • Utredaren har fått i uppdrag att föreslå åtgärder för att stärka skolbiblioteken och öka tillgången till skolbibliotek med utbildade bibliotekarier.
  • Uppdraget är att utreda hur det kan tydliggöras i skollagen vad en ändamålsenlig skolbiblioteksverksamhet ska omfatta. Syftet är att öka likvärdigheten.
  • Utredaren ska kartlägga hur samverkan mellan lärare och skolbibliotekarier ser ut samt lämna förslag på hur den kan förbättras.
  • Utredaren ska även kartlägga hur samverkan mellan skolbibliotek, folkbibliotek och regionala bibliotek ser ut och ge förslag på hur den kan utvecklas.