Lokalt nätverk ska lyfta skolbiblioteksfrågor

18 jun 2021 • 2 min

En skolbibliotekarie kan ibland känna sig ensam i sin yrkesroll. Därför är det nystartade nätverket i Hälsingland särskilt värdefullt, säger initiativtagarna.

Det var i början av året, i samband med att Anna Strandow Öhman, Anette Helgesson och Josefine Tysklind fick upp ögonen för de stora variationerna på skolbiblioteken i Hälsingland, som de kom på idén att skapa ett nätverk.

– Vi kände ett behov av att ha ett nätverk där man känner att man har stöd. Och där man involverar dem som är ute i skolorna och jobbar själva, säger Anna Strandow Öhman, skolbibliotekssamordnare i Söderhamn.

Både Josefine Tysklind och Anette Helgesson jobbade till ganska nyligen på folkbibliotek där nätverk och gemensamma träffar hör till vardagen.

– Här är man mycket mer ensam. På folkbiblioteken finns ett samarbete, det fanns till och med ett nätverk för barnbibliotekarier, så varför ska det inte finnas för skolbibliotekarierna, säger Josefine Tysklind, en av två skolbibliotekssamordnare för grundskolorna i Bollnäs kommun.

När de kontaktade skolbibliotekarier i trakten var gensvaret stort. Många såg fram emot att hålla kontakt. I dag finns 18 namn från kommunerna Ovanåker, Hudiksvall, Nordanstig, Ljusdal, Söderhamn och Bollnäs på listan och de möts digitalt en gång i månaden. Varje möte har olika teman och senast bjöds en rektor från en gymnasieskola med väl fungerande skolbibliotek in till mötet.

Tanken är att stötta varandra, ge tips och inspirera. Men också att lyfta skolbiblioteken generellt.

– Det finns en stor okunnighet och en viktig del för nätverket är att nå ut och informera om vad skolbiblioteken gör och vad som krävs för att vi ska kunna göra ett bra jobb, säger Anette Helgesson, även hon skolbibliotekssamordnare i Bollnäs.

I utredningen om stärkta skolbibliotek lyfts frågan om att regionbiblioteken ska ta ansvar även för skolbiblioteken, på liknande sätt som för folkbiblioteken. Det är något som saknas i dag, säger Anette Helgesson.

– Det är verkligen jätteviktigt. Både att de håller i fortbildningar och i nätverk.

Inte minst fyller nätverket en funktion för gemenskap med andra personer med samma yrke.

– Man känner sig inte ensam längre. Det finns folk som har mycket kompetens och erfarenhet och det känns bra att prata med andra som har förståelse för yrkesrollen, säger Anna Strandow Öhman.

Till hösten fortsätter nätverksträffarna och då hoppas de att för första gången kunna träffas på riktigt och inte bara digitalt.