Skolbibliotekarie i Tensta tar emot pris från Svenska Akademien

15 jun 2022 • 2 min

Cilla Dalén får Svenska Akademiens bibliotekariepris 2022. Hon arbetar på Enbacksskolan i Tensta och får priset för sitt ”engagerade arbete kring litteratur och läsning och sin förmåga att inspirera och sprida kunskap till såväl elever som kollegor”.

Cilla Dalén, skolbibliotekarie i Tensta.

Priset som inrättades av Svenska Akademien 2005 är på 50 000 kronor och dessutom går 30 000 kronor till årets pristagares skola i Tensta. De senaste åren har Cilla Dalén fått tre stora bibliotekspris, Greta Renborgs pris, Ingvar Lundbergpriset och nu Svenska Akademiens bibliotekariepris.

– Jag har en bra budget för skolbiblioteket så jag känner inget behov av att köpa böcker. Däremot vill jag hitta på något kul för eleverna. Så nu har jag bokat berättarföreställningar av olika slag, och författarbesök, säger Cilla Dalén.

På frågan vad hon tycker är allra viktigast med sitt uppdrag svarar hon att en skolbibliotekarie främst jobbar med två saker. Det handlar om läsning och litteratur och medie- och informationskunnighet.

– För mig hänger de två delarna rätt mycket ihop och jag integrerar dem ofta. I Tensta där jag jobbar är språket, läsningen och läsförståelsen knäckfrågan för våra elever. Eleverna på vår skola har goda resultat men det som är svårt för dem är läsförståelsen som lärarna jobbar med och jag samverkar med dem, säger Cilla Dalén och fortsätter:

– Lässtimulansen är viktig för mig, att locka och peppa eleverna så att de också läser mycket på sin fritid.

Cilla Dalén konstaterar att hennes roll är att hålla läsningen levande på skolan. Hon arbetar med eleverna, men bidrar också till att lyfta läsningen och litteraturen bland lärarna och fritidspersonalen.

– Att jag finns här som bibliotekarie bidrar till att det går lättare för de lärare som redan är intresserade och har fullt fokus. Och kanske får de andra lite mer läsfokus för att det finns en bibliotekarie på skolan som servar, tjatar och hjälper till. Som bibliotekarie ger jag större likvärdighet för eleverna angående lässtimulansen, jag garanterar en hyfsad lägstanivå.

Hon är också flitig i sociala medier och har bloggat om sitt arbete i elva år. Apropå priser och nomineringar uppmanar hon chefer och kollegor att hålla ögonen öppna och nominera och lyfta fram bra verksamheter och bibliotekarier. När hon fick pris av Natur & Kultur var det ett pris där bibliotekarier inte tidigare lyfts fram och hon menar att det är bra att kåren syns även utanför de vanliga sammanhangen.

Tidigare i år kom Cilla Daléns bok Världens bästa böcker: läsglädje med ALMA – Astrid Lindgren Memorial Award. På Hjulsta grundskola där Cilla arbetade tidigare drev hon ett läsfrämjande projekt kring just ALMA-priset i sex år (projektet har fortsatt även efter att hon slutade).

– När man har varit med om ett sånt arbete som blev riktigt bra, då är det klart att man vill sprida det och få andra att förstå storheten i det där. Det speciella med arbetet runt ALMA-priset var att vi vuxna och eleverna tillsammans utvecklade ett stort läsmod, säger Cilla Dalén.

De vuxna vågade kasta sig över konstiga och okända böcker och utforskade dem tillsammans med eleverna, istället för att bara läsa litteratur med färdiga lärarhandledningar och tydliga agendor.

– En väldigt bra grej var också att våra elever själva agerade läsfrämjare, det gav så mycket, poängterar Cilla Dalén.

1. Stort grattis Cilla!
    Vi gick tillsammans på BHS men i olika grupper, så roligt att få läsa detta!
    MVH Karin Ivarsson, bibliotekarie i Forserum.