Stärkta bibliotek utvärderas

16 nov 2020 • < 1 min

Högskolan i Borås har fått i uppdrag att utvärdera effekterna av bidraget Stärkta bibliotek.

Regeringens satsning Stärkta bibliotek har pågått i tre år och föreslås fortsätta i ytterligare tre år. Samtidigt ska effekterna av de bidrag som har delats ut så här långt utvärderas.

Uppdraget går till Högskolan i Borås.

– En extern uppföljning behövs för att visa mätbara och upplevda effekter av satsningen, säger Lotta Brilioth Björnstad, enhetschef för litteratur och bibliotek på Kulturrådet i ett pressmeddelande.

Både en kvalitativ och kvantitativ utvärdering kommer att göras. Rapporten ska vara klar hösten 2021.

Sedan 2018 har 225 miljoner kronor delats ut årligen till Sveriges kommuner och 25 miljoner till regionerna inom ramen för Stärkta bibliotek. Syftet är att öka utbudet och tillgängligheten till biblioteken. Regeringen vill att satsningen ska fortsätta i ytterligare tre år med 150 miljoner kronor 2021 och 75 miljoner kronor årligen 2022 och 2023.