Svensk biblioteksförening på toppmöte om litteratur

3 mar 2022 • < 1 min

Karin Linder deltar på fredag i Bokmässans litteraturpolitiska toppmöte i Göteborg.

Ett hundratal beslutsfattare och branschföreträdare deltar när Bokmässan arrangerar litteraturpolitiskt toppmöte. Bland de 27 personer som ska samtala finns Karin Linder, generalsekreterare för Svensk biblioteksförening.

Bland övriga deltagare finns riksdags- och kommunpolitiker samt företrädare för förlagsbranschen, författare och forskare.

I ett av samtalen lyfter litteraturens branschorganisationer sina viktigaste frågor. Här deltar Karin Linder tillsammans med Grethe Rottböll, Sveriges Författarförbund, Maria Hamrefors, Svenska Bokhandlareföreningen och Jesper Monthan från Svenska Förläggareföreningen.

Andra samtal kommer att handla om litteraturpolitik och i vilken mån Sverige har en sådan och hur den i så fall ser ut.

Samtal kommer också att föras om litteraturstaden Göteborg. Staden är den första i Sverige att utses till litteraturstad inom Unescos globala nätverk för kreativa städer.

Toppmötet hålls på fredag förmiddag och på Svenska mässan i Göteborg.