”Vi var stolta när föreningen tog ställning”

20 feb 2017 • 2 min

Svensk biblioteksförening bör inte delta i Bokmässan 2017 tillsammans med aktörer som bidrar till en otrygg tillvaro för dem som slåss för demokrati och mänskliga rättigheter. Det skriver sexton biblioteksmedarbetare i ett brev till biblioteksföreningens styrelse efter kravet i måndags från tretton bibliotekschefer om att skippa bojkotten.

Med anledning av Svensk Biblioteksförenings eventuella medverkan vid Bokmässan 2017

Under parollen ”En nazifri Bokmässa 2017” undertecknade 103 författare, publicister och förläggare i september 2016 en protest mot Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Det var med stolthet vi medlemmar kunde läsa om att även Svensk biblioteksförening, via ordförande Calle Nathanson, sällade sig till kritiken. När nu föreningen börjar vackla i sitt tidigare beslut att ”bok- och biblioteksmässan måste ställa krav på att deltagande organisationer ställer sig bakom grundläggande värderingar om alla människors lika värde” känner vi oss inte längre lika stolta.

Ett antal bibliotekschefer har opponerat sig mot att föreningen skulle välja bort mässan då ”en bojkott skulle få stor betydelse för föreningens trovärdighet”. Vi tror tvärtom att en helomvändning från föreningens första rakryggade uttalande är det som verkligen skulle komma att skada vår trovärdighet. Att avstå från att delta i samma evenemang som en aktör som bland annat givit röst åt förintelseförnekare är inte att bojkotta, det är att fortsätta att arbeta för de demokratiska värden som biblioteken alltid gjort. Ett arbete som inte är beroende av ett specifikt antal dagar i Göteborg utan som är ständigt pågående överallt i hela landet.

Att Biblioteksföreningen inte deltar i ett kommersiellt arrangemang betyder inte att vi ger upp vårt uppdrag kring demokrati och yttrandefrihet. På samma sätt innebär inte det faktum att en privat aktör väljer att inte bereda utrymme till exakt alla som vill ha plats att de censurerar någon. Att däremot stå sida vid sida med dem som bidrar till en otrygg tillvaro för de som varje dag kämpar för just de frågor föreningen säger sig företräda är att indirekt ge dem legitimitet.

Om biblioteksföreningen ska finnas representerad på Bokmässan måste de medverkande parterna, alltså de som hyr monterplats, kunna stå för grundläggande värderingar som innefattar de mänskliga rättigheterna. Nya Tider har kopplingar till organisationer som definitivt inte står upp för dessa värden. Yttrandefriheten är ett grundfundament för demokratin och är inget vi kan ta för givet, något som är än mer aktuellt i våra dagar. Men yttrandefriheten är en komplex sak i praktiken och innebär alltid ett ansvar gentemot andra och för det som yttrats. Den innebär också att kritik alltid får riktas mot vad som sägs. Yttrandefrihet är inte att alla, jämt och överallt kan säga precis vad som helst.

Vi som undertecknar denna skrivelse vill framföra att det är rätt av föreningen att sätta press på Bok & bibliotek. Om Bokmässan i fortsättningen kommer att låta nazister och fascister hyra monterplats är vår uppmaning till Svensk biblioteksförenings styrelse att inte medverka på en sådan arena.

Anna-Stina Takala, Bibliotek Botkyrka

Cecilia Gustavsson, Mora bibliotek

Eva-Maria Häusner, styrelseledamot i regionföreningen Stockholm Uppsala Gotland

Henrik Bylund, bibliotekschef i Upplands-Väsby

Ingela Wahlgren, Universitetsbiblioteket i Lund

Maria Långh, Studiecentrum vid Lunds tekniska högskola

Marie Johansen, enhetschef för biblioteken i Hallunda, Fittja och Alby

Nicolette Karst, Medicinska fakultetens bibliotek, Lunds universitet

Peter Björkman, Hallunda bibliotek (och årets Bengt Hjelmqvist-pristagare)

Petter Herbertsson, Malmö stadsbibliotek

Sonja Viklund, bibliotekschef i Mora

Tiffany Bovin, bibliotekschef i Österåker

Victoria Lagerkvist, Länsbiblioteket Sörmland

Yvonne Haag, Mora bibliotek

Åsa Forsberg, Lunds universitetsbibliotek

Brevet är något redigerat för publicering.

Debatten fortsätter: Sätt press på bokmässan

Toppchefer vill stoppa bojkott av bokmässan

Folkbibliotekschefernas brev till styrelsen för Svensk biblioteksförening

1. Jag anser att Biblioteksbladet gjorde fel som tryckte artikeln. Den borde inte ha tryckts då ” Yttrandefrihet är inte att alla, jämt och överallt kan säga precis vad som helst.” Som kommentaren ovan visar, innebär artikeln att folk blir kränkta och ledsna.

2. Hej!
    Det är väldigt trist att se hur ni alla helt utan grund tillskriver min arbetsplats en massa ideologiska lyten som inte stämmer. Nya Tider är en demokratisk och partipolitiskt obunden nyhetstidning på papper, som uppbär presstödsnivå 4 och som består av idel drivna stilister utan minsta anknytning till politiska partier eller organisationer.
    Visst, vi skriver om och tar upp känsliga ämnen som inte är bekväma för den som sitter i värmen innanför åsiktskorridoren, men det gör inte tidningen till varken det ena eller det andra. Den av er som hittar något enda som är nazistiskt eller fascistiskt redaktionellt material i Nya Tider är välkommen att visa det för mig, så lovar jag att säga upp mig från min tjänst direkt. I övrigt hoppas jag att ni tar ert förnuft till fånga, slutar demonisera allt som inte passar in i er världsbild samt börjar ägna er åt samtal och kommunikation. Det hade varit en ynnest att få se era fördomar komma på skam vid ett besök i vår monter.
    Bifogar en debattartikel jag hade med på SVT Opinion förra året. Fortfarande aktuell:
    Varmt välkomna i september!

Perra Winberg – skribent, Nya Tider