Tillfällig digital utlåning stämdes av förlag

26 jun 2020 • 2 min

När biblioteken i USA stängde under pandemin öppnade det digitala biblioteket Internet Archive tillfälligt för utlåning för alla. Men efter att ha blivit stämt av fyra kommersiella förlag tvingades biblioteket stänga tidigare än planerat.

Det tillfälliga digitala biblioteket i USA stämdes av förlag. Foto: Stefan Stefancik / Unsplash

Idén kom när pandemin var ett faktum och det stod klart att biblioteken skulle stängas. ”National Emergency Library” lanserades med en tillfällig samling av digitala böcker som skulle stötta i undervisning på distans, forskning och allmän intellektuell stimulans när universitet, skolor och bibliotek stängde.

Låntagare kunde tillfälligt låna böcker utan de speciella väntelistor som studenter vanligtvis måste skriva upp sig på. Det tillfälliga biblioteket gjorde böcker från flera universitetsbibliotek som Internet Archive har digitaliserat tillgängliga för studenter och andra som inte kunde komma åt de fysiska biblioteken under nedstängningen.

”National Emergency Library” lanserades den 24 mars och skulle ha pågått till den 30 juni. Men kommersiella förlag var inte roade och valde att stämma Internet Archive. Det gjorde att det tillfälliga biblioteket fick stänga två veckor tidigare.

Men stämningen gällde inte bara den tillfälliga satsningen. Internet Archive menar att den även attackerar själva idén om ett digitalt bibliotek. I ett tidigare skede fick initiativet kritik från akademiska förlag som senare ändrade sig och bestämde sig för att samarbeta med Internet Archive.

”Vi hoppas att ett liknande samarbete kan bli aktuellt i det här fallet” skriver Internet Archive som hoppas att förlagen drar tillbaka stämningen och sina krav på ersättning.

Sedan det tillfälliga biblioteket stängde är det möjligt att låna böcker, men för en låntagare i taget och med så kallad kontrollerad digital utlåning.