Tio förslag för att lyfta biblioteken

27 nov 2020 • 2 min

Sveriges författarförbund avslutar sin kampanj för bibliotekens betydelse med en rapport med tio förslag som ska bidra till att lyfta biblioteken. ”Vi oroar oss för nedskärningar”, säger förbundsordförande Grethe Rottböll.

Grethe Rottböll, ordförande i Sveriges författarförbund.

Bibliotekens betydelse ökar, slår Sveriges författarförbund fast. Därför behövs växande resurser. I stället för att utvecklas oroar sig förbundet för att bibliotek på många håll läggs ner eller måste klara sig på en krympande budget.

– Vi oroar oss för vad som händer med nationella biblioteksstrategin, tar man den på fullt allvar? Och vi oroar oss för nedskärningar i kommuner och regioner, säger Grethe Rottböll.

Författarförbundets bibliotekskampanj inleddes 2019 med målet att ”stoppa biblioteksdöden” och i våras inleddes kampanjen ”Rusta biblioteken”. Den avslutas nu med rapporten Rusta biblioteken som bland annat beskriver nuläget för de svenska biblioteken samt innehåller tio punkter med förslag på vad som behöver göras.

Författarförbundets 10 förslag

1. Öka tillgången till information och litteratur. Det ska vara lätt att träffa bibliotekarier både inne i biblioteket och utanför.
  2. Utveckla samverkan och samarbete med närliggande institutioner. Biblioteken ska vara den självklara mittpunkten i det lokala civilsamhället.
  3. Utveckla litterär programsamverkan för att förtydliga folkbibliotekens demokratiska ansvar.
  4. Inrätta lokala läsråd.
  5. Reducera inte samlingarna, köp in ny och aktuell litteratur!
  6. Utveckla och fördjupa den mångspråkiga verksamheten och arbetet med minoritetsspråken.
  7. Utveckla bibliotekspersonalens digitala kompetens. Att arbeta på bibliotek innebär att vara demokratiarbetare!
  8. Förtydliga vad skolbibliotek är och ska vara i skollagen. Alla elever ska ha rätt till bemannade skolbibliotek.
  9. Inrätta en tjänst som litterär chef vid folkbiblioteken.
  10. Inrätta ett nationellt museum för litteratur, bibliotek och läsning i stadsbiblioteket vid Odenplan i Stockholm, samtidigt som ett nytt, bättre huvudbibliotek byggs.

Här finns förslag på allt från lokala läsråd till litterära chefer på folkbiblioteken. Biblioteken ska vara den självklara mittpunkten i det lokala civilsamhället, slår Författarförbundet fast.

Många helt enkelt inte känner till vilken betydelse biblioteken har, enligt förbundet. Därför har det behövts en kampanj.

– Det kan vara självklart för oss, men vi har märkt att många inte ens förknippar bibliotek med demokratifrågan. Jag tror inte ens politiker har tänkt över hur viktiga biblioteken är. Hur är det annars möjligt att de har tillåtit den här nedmonteringen? Och hur är det möjligt att de tillåter att öppettiderna minskar?

Och när bibliotek har tvingats stänga för besökare under pandemin är det något som bör uppmärksammas, enligt Grethe Rottböll.

– Det är ingen anklagelse mot dem som arbetar på bibliotek, men det är oerhört viktigt att vi lyfter vad det betyder när de stänger. Det bästa vore att hitta ett sätt som gör att biblioteken ändå kan ha öppet i någon mån.

Kampanjen är inte helt avklarad än, utan kommer att avslutas med ett samtal med kulturminister Amanda Lind (MP) ett par veckor före jul.

– Vi vill lägga fram rapporten ordentligt. Det ska bli intressant.

Har du några förhoppningar?

– Ja, jag vill tro att hon kommer vara med och se till att nationella biblioteksstrategin i någon mån genomförs.

Hela rapporten finns här: Rusta biblioteken för det demokratiska uppdraget

1. Lite intressant att Författarförbundet inte har ett förslag som tar upp frågan om en utökad biblioteksersättning. Den skulle i så fall utökas med ersättning för högläsning på bibliotek och bibliotekens rätt att använda citat ur texter vid t ex marknadsföring.