Nya biblioteket i Birmingham öppnat

3 sep 2013 • 2 min

Några månader för sent men dock – nu öppnar det nya ”monsterbiblioteket i Birmingham” den 3 september. Ett fyrtorn i världsklass och förmodligen ett av de största offentliga biblioteken i Europa.

Man har skapat på höjden och ritat en byggnad i glas och gyllene boxar, allt klätt i ett cirkulärt mönster i metall som utgör fasaden.

Byggnadens arkitektur som levererats av de prisbelönta holländska avantgardearkitekterna från arkitektbyrån Mecanoo. De vann den internationella arkitekttävlingen 2008 i konkurrens med bland andra det danska arkitektkontoret Schmidt Hammer Lassen Architects.

Med referens till forna klassiska biblioteksbyggnader har man arbetat med att skapa delar i byggnaden som utmärker sig lite extra – till exempel en fantastisk rotunda med långsträckta hyllsektioner, tätt packade med böcker.

En gigantisk rulltrappa förbinder byggnadens alla delar och trots all modern arkitektur, finns även blinkningar bakåt i tiden. Till exempel har ett 1800-talsrum återskapats (från 1882), beläget allra högst upp i biblioteket, för att rymma en av Storbritanniens viktigaste Shakespeare-samlingar: Shakespeare Memorial Library – som nu blir tillgängligt för allmänheten.

Biblioteket är en blandning av folk- och forskningsbibliotek med stora samlingar i arkiv. Dessa kommer inte att placeras i källarutrymmen utan finns tillgängliga högt uppe i byggnaden i det som från utsidan ser ut som en gyllene box.

En stor uteterrass har skapats, The Discovery Terrace, en stadsterrass med grönska och sittmöjligheter och där man har lov att ta med bibliotekets böcker ut.

Allra högst upp, med utsikt över hela Birmingham, har man anlagt en ”hemlig” trädgård – en trädgård för alla sinnen.

Elsebeth Tank skrev en längre text Birminghams nya bibliotek i BBL nr 4 2012