Konferens för bibliotek från hela världen

15 jun 2021 • < 1 min

De som är sugna på nya bibliotekskontakter i andra delar av världen kan delta i konferensen One world – one library network. En digital konferens där bibliotekspersonal från hela världen möts.

Rabeea Arif, projektledare vid Cilip, The library and information association, Storbritanniens biblioteksförening.

Konferensen hålls digitalt den 25 juni och är gratis samt öppen för alla som registrerar sig. Den arrangeras av brittiska biblioteksföreningen Cilip, The library and information association.

– Talare från olika delar av världen berättar om hur de arbetar. Det handlar om att få kunskap, information och utbyta idéer, säger Rabeea Arif, projektledare vid Cilip och den som ansvarar för konferensen.

Det hålls också workshops, exempelvis på temat hur man på bibliotek ska kunna nå ut till flyktingar och migranter.

– Man ska kunna få tips om hur man tar de första stegen att göra sitt bibliotek mer globalt sammankopplat, säger Rabeea Arif.

Bland talarna finns Eman Bushulaibi, chef för offentliga bibliotek i Sharjah i Förenade Arabemiraten som ska tala om det nya narrativet och Vickery Bowles, stadsbibliotekarie i Toronto, Kanada, som ska tala om hur digitala strategier kan leda till nya servicemodeller. Andra talare är Judith Henerson från Book Aid International, Sallieu Turay, chefsbibliotekarie i Sierra Leone och Andreas Mittrowann, strategisk konsult från Tyskland.

Anmälan till konferensen kan göras här.