Kunskap om mänskligheten sparas i bibliotek på månen

12 jan 2021 • 2 min

Ett digitalt bibliotek har redan skickats till månen för att bevara mänsklig kultur för framtiden. I år ska biblioteket utökas med mer information.

Information om mänsklighetens civilisation finns redan på månen. Snart ska ytterligare information skickas till det som kallas Lunar Library. Foto: Ganapathy Kumar / Unsplash

Vilken kunskap och vilken information om den mänskliga civilisationen bör bevaras för framtiden?

Den frågan ställer sig stiftelsen Arch Mission Foundation som arbetar med just bevarande av mänsklig civilisation. I ett digitalt arkiv, kallat The Billion Year archive, samlar organisationen digital data med hjälp av teknik som ska hålla i, enligt stiftelsen själv, miljarder år. Syftet är att bevara information och kunskap till framtiden. Ett problem, som stiftelsen själv uttrycker det på sin hemsida, är att vår civilisation inte har någon backup. ”Om en global katastrof inträffade i dag, skulle den mesta av vår kollektiva kunskap vara borta inom ett decennium och det skulle ta hundratals år att återuppbygga.”

Genom att skicka information till flera platser i rymden ökar möjligheterna för att den ska upptäckas i en avlägsen framtid, resonerar Arch Mission Foundation som är baserade i Los Angeles, USA.

Organisationen står exempelvis bakom att Isaac Asimovs science fiction-böcker Stiftelsetrilogin just nu åker i omloppsbana runt solen. Böckerna finns på en diskett av kvarts som har lagts i handskfacket på den Tesla som Elon Musks företag Space-X har låtit skicka ut i rymden.

Även Wikipedia har skickats ut i omloppsbana runt jorden av Arch Mission Foundation. Och 2019 kraschlandade det så kallade Lunar Library på månen, monterad på en månlandare.

Det första månbiblioteket består av 30 miljoner sidor med text och bilder om den mänskliga historien och civilisationen. Informationen är laseretsad på 25 nickelark och handlar om såväl kultur, nationer och språk genom historien. Hela biblioteket är byggt med nanoteknik och ryms i en 100 gram stor enhet som liknar en 120 millimeters DVD.

Det är alltså detta månbibliotek som ska fyllas på under året med bland annat fler filer från Wikipedia.

Än så länge är informationen knapphändig, men Arch Mission Foundation lovar mer information när dagen för uppskjutning närmar sig.