Nästa års Ifla-konferens hålls digitalt

27 okt 2020 • 2 min

Det står redan klart att pandemin försvårar även för nästa års Ifla-konferens WLIC. Medlemmarna involveras nu i planeringen för att hålla den virtuellt. ”Ska bli något nytt.”

Nästa års Ifla-konferens blir virtuell, men på ett nytt sätt, berättar Catharina Isberg. Foto: Helsingborgs stad

Årets Ifla-konferens fick ställas in på grund av coronapandemin och Ifla har alltså redan konstaterat att det inte går att hålla 2021 års WLIC i Rotterdam som planerat.

– Vi insåg att restriktionerna som finns kommer att göra att många inte kommer att kunna resa dit för att delta, säger Catharina Isberg, bibliotekschef i Helsingborg och ledamot i Ifla:s styrelse.

Många deltar i arbetet med planeringen av nästa års konferens och det var viktigt att fatta beslut tidigt.

– För att säkra att de som arbetar med konferensen inte arbetar i onödan med något som inte kan bli av ville vi att alla skulle få besked tidigt.

Arbetet med den virtuella konferensen är redan i gång och en enkät har skickats ut till medlemmar, sponsorer, utställare och volontärer. Både för att få tips och idéer, men även med frågor om vad som är viktigast under en vanlig konferens.

– Vi vill att det ska bli något nytt, vi vill inte bara stoppa in det gamla i en digital form. Vi har frågat oss hur vi kan skapa en virtuell konferens på ett nytt sätt.

Här finns också en fråga om hur mycket deltagarna är beredda att betala för en digital konferens, eftersom en Ifla:s ekonomi till stor del är beroende av konferensen.

– Den får inte kosta mer än vad vi får in, det finns inte de finansiella förutsättningarna för det, säger Catharina Isberg.

Datum för 2021 års konferens är inte spikat än.

I våras föreslog Svensk biblioteksförening tillsammans med sin norska systerförening att två av tre WLIC-konferenser ska hållas digitalt av hållbarhetsskäl. Motionen kommer att lyftas på Ifla:s årsmöte i november.

Läs mer › Svenska och norska biblioteksföreningarna: ”Gör två av tre konferenser digitala”