Vissa ändringar om bibliotek i förslag till pandemilag

29 dec 2020 • 2 min

Regeringen har justerat vissa delar om biblioteken i sitt förslag till covid-19-lag. Men biblioteken nämns fortfarande i samma mening som gym, djurparker och campingplatser.

KB påpekade i sitt remissvar att biblioteken har en särskilt viktig demokratisk funktion, något som regeringen tar fasta på. Foto: Jens Östman / KB

Ett förslag på en tillfällig pandemilag har skickats till lagrådet och regeringen vill att lagen ska börja gälla redan den 10 januari och gälla fram till slutet av september nästa år. Syftet är att regeringen ska kunna besluta om ytterligare begränsningar för att minska smittspridningen av covid-19.

Både Svensk biblioteksförening och Kungliga biblioteket (KB) ansåg när regeringen skickade ut sitt första förslag på remiss att biblioteken inte bör jämställas med exempelvis gym, badhus och campingplatser.

Detta är inte ändrat i lagförslaget. Regeringen anser inte att det finns skäl att särreglera bibliotek i förhållande till andra platser för fritids- och kulturverksamhet.

Umeå universitet ansåg i sitt remissvar att det bör finnas en undantagsregel som gör det möjligt för universitetsbibliotek att hålla öppet för anställda och studenter. Men inte heller detta tillmötesgår regeringen. Eventuella undantag bör regleras på lägre nivå än i lagen.

Enligt bibliotekslagen ska alla kommuner ha ett folkbibliotek som är tillgängligt för alla. Men det hindrar inte att begränsningar i öppettider eller antal besökare införs, konstaterar regeringen.

Däremot bör den viktiga demokratiska funktion som biblioteken fyller tas hänsyn till om begränsningar ska införas, skriver regeringen i lagförslaget. ”Vid bedömningen av vilka särskilda begränsningar som bör införas bör det därför enligt regeringen beaktas den viktiga verksamhet som biblioteken bedriver, bl.a. genom att ge allmänheten möjlighet att använda internet och söka information.”

Men om biblioteken skulle behöva stängas helt för att minska smittspridningen bör beslutet fattas av riksdagen. Det bör gå extra fort och ett riksdagsbeslut ska kunna fattas inom två veckor. Det gäller även om andra platser för fritids- och kulturverksamhet ska stänga, liksom handelsplatser, kollektivtrafik och serveringsställen, då en nedstängning bedöms som en långtgående åtgärd.

Regeringens definition av bibliotek är den som ordet har i allmänt språkbruk, ”…en plats där allmänheten får låna eller på annat sätt får tillgång till litteratur och information. Ordet bibliotek kan omfatta t.ex. folkbibliotek, men också andra bibliotek som är öppna för allmänheten. Det bör inte ha någon betydelse om verksamheten är finansierad med privata eller offentliga medel.”

Hela förslaget som skickades till lagrådet på måndagen efter julhelgen finns att läsa här.