Axiell om Quria i Kungsbacka: det blir en spännande höst

22 sep 2020 • 2 min

Den 31 mars gick Axiell ut med nyheten att Kungsbacka blir svenskt premiärbibliotek för deras molnbaserade bibliotekstjänst Quria. Läs deras summering om allt från startmöte till framtidsplaner. Det råder ingen tvekan om att det kommer att bli en spännande höst. Quria är här för att stanna.

Annons från Axiell.

Den 31 mars gick Axiell ut med nyheten att Kungsbacka blir svenskt premiärbibliotek för deras molnbaserade bibliotekstjänst Quria. Läs deras summering om vad som har hänt sedan dess och vad som väntar nu i höst.

Det började med ett startmöte:

Den 20 april startade vi upp projektet tillsammans med Kungsbacka. Vi presenterade vårt upplägg och gick igenom hur vi kommer att utveckla Quria fram till lanseringen i början på december. Vi säkerställer nu att leveransen innehåller funktioner som är kritiska för svenska bibliotek som till exempel ”Boken-kommer”-funktionalitet, stöd för ”Libris förvärvsrutin” och ett flexibelt reservationsregelverk som ger folkbiblioteken möjlighet att dela system med kommunens gymnasier.

Kungsbacka får naturligtvis också de nya funktioner som finns i Quria. Qurias evenemangsmodul, som samspelar med Arena, ger bibliotekspersonalen möjlighet att direkt i Quria lägga upp, administrera och följa upp alla evenemang som automatiskt publiceras på bibliotekets hemsida. Evenemangsmodulen kan också användas för interna arrangemang och händelser som personalen informeras om så snart de loggar in i Quria. En annan ny finess är en integration med Google Places som till vid inskrivning av exempelvis nya låntagare gör uppslag mot Google, verifierar gatuadressen och fyller i postnummer och ort automatiskt.

Testmigrering:

I början på maj gjorde vi det första datauttaget från BOOK-IT och migrerade det till Quria. Allt fungerade förvånansvärt bra med tanke på att det var första gången. Vi på Axiell verifierade den konverterade informationen och dokumenterade fel. Listan blev kortare än vad vi trodde att den skulle bli.

Därefter hade vi en överlämning till Kungsbacka där vi gick igenom Qurias funktioner och struktur för att de själva ska kunna verifiera att data från BOOK-IT hamnar på rätt ställe i Quria. Det gäller främst hur katalogen är uppbyggd, då det skiljer sig ganska mycket åt från en klassisk katalog.

Testmigreringen gjorde att vi kunde identifiera och lösa några fel inom periodika och monografiserier. Nu väntar en ny testmigrering för att se så att allt blir rätt.

Releasevisning av Quria:

Quria utvecklas i högt tempo och efter varje ny release genomför vi visningar för att gå igenom vad som är nytt. I den senaste releasen kunde vi bland annat visa upp nya flöden för inköp, ”Boken kommer”-funktionalitet, förbättrad mängdhantering av exemplar och adressverifiering via Google Places.

Vi blickar framåt:

Nu är det höst och det är dags att planera och genomföra alla utbildningar samt genomföra en ny testmigering och verifiering. När det gäller utveckling kommer vi att jobba vidare med kopplingar till Netloan och SPAR, implementera funktionalitet för reservationssamarbeten samt vidareutveckla inköpsmodulen. Bland mycket annat. Vi ser fram emot en spännande höst.

Med Quria får ni:

• En framtidssäkrad katalog som stödjer länkad data, Libris XL och erbjuder både bibliotekspersonal och låntagare fördelarna med RDA och FRBR.
  • En gemensam plattform där alla resurser och alla arbetsflöden hanteras: fysiska samlingar, digitala resurser, biblioteksaktiviteter, arrangemang, e-media och samtliga kommunikationskanaler.
  • Ett intuitivt och självinstruerande webbgränssnitt som lever upp till gällande krav på tillgänglighet och som, tack vare molntekniken, ständigt är uppdaterat med den senaste funktionaliteten som verksamheten behöver.

Läs mer på www.axiell.se