SD-kritik mot hbtqi-certifiering och dragqueens

I helgen läser dragqueens sagor på biblioteket i Lomma. Besöket och bibliotekets hbtqi-certifiering har ifrågasatts av Sverigedemokraterna. På biblioteket har kritiken väckt kämpaglöd. ”Nu vill vi ha regnbågsflaggor överallt!”

8 dec 2023 • 3 min

Möte om armlängds avstånd planeras – men utan SD

Björn Orring, Anna Troberg och Ulf Dernevik har fått positiv respons på sin inbjudan till möte med kulturpolitiska talespersoner för M, KD och L för att prata armlängds avstånd. SD vill också gärna vara med, men det blir vid ett annat tillfälle.

9 mar 2023 • 2 min

Skolministern ställs till svars om skolbiblioteken

Den ojämna tillgången till skolbibliotekarie bland landets elever är bakgrunden till Ewa Pihl Krabbes fråga till skolminister Lotta Edholm. Ministern hänvisar till Tidöavtalet och lovar att regeringen ska återkomma i frågan om skolbibliotek.

7 mar 2023 • 2 min

LEDARE

Thord Eriksson. Foto: Sandra Johnson

140 miljoner argument för öppen tillgång

De vetenskapliga förlagen tjänar obegripligt mycket pengar, skriver chefredaktör Thord Eriksson.

Mest lästa

DEBATT

Leodan Rodrigues.

”Privat drift förklarar inte Nackas framgångar”

Diskussionen om privat drivna bibliotek ska inte handla om Nacka där höga besökssiffor knappast hänger ihop med driften, utan om vad mer entreprenad skulle betyda, skriver Leodan Rodriguez.

Nyhetsbrev

Varje tisdag får du de senaste och viktigaste nyheterna och reportagen direkt till din inkorg.

REPORTAGE

Foto: Jann Lipka
Nytt avtal med Elsevier i hamn – men slutmålet inte nått

Wilhelm Widmark och Astrid Söderbergh Widding från Stockholms universitet har suttit i långa förhandlingar med förlagsjätten. ”Ibland låter man det dra ut på tiden så att de blir desperata.”

ESSÄ

Foto: AI-genererad bild.
Grattis AI på 60-årsdagen!

AI har funnits längre än många av oss har levt, ändå är det först nu som teknologin väcker upphetsad debatt. I stället för att bli skrämda borde vi se de grå vardagsnyttorna, skriver Lars Ilshammar.