Arabisk bokmässa vill växa

28 feb 2018 • < 1 min

Förra året hölls Arabiska bokmässan i Malmö för första gången. I år samarbetar de med Malmö stadsbibliotek och hoppas på fler besökare. ”Målet är att bli den största arabiska bokmässan i Europa”, säger Hazem Youness, projektledare.

Till förra årets mässa kom det 3 000 besökare. Foto: Ibn Rushd

Hazem Youness tog tillsammans med några vänner i studieförbundet Ibn Rushd initiativ till förra årets Arabiska bokmässa. Tanken var att den skulle stärka det arabiska språkets ställning i Sverige, och intresset var stort, 3 000 besökare kom från hela Europa och ett 20-tal bokförlag var på plats.

I år växer mässan ytterligare. 34 bokförlag ställer ut och Malmö stadsbibliotek är med och arrangerar.

– Den största skillnaden i år är att vi samarbetar med biblioteket. Det är ett viktigt samarbete eftersom de som jobbar där ser till att litteraturen blir tillgänglig för allmänheten. I år har vi också bjudit in svenska författare som skriver om Mellanöstern. Vi tror att det kommer att bli en viktig mötesplats både för bokförlag och författare, säger Hazem Youness som är projektledare.

På mässan blir det författarsamtal, uppläsningar, föreläsningar och boksigneringar. Målgruppen är främst arabiskspråkiga läsare.

– Många av oss som pratar arabiska letar efter bra böcker och poesi att läsa. Men det är svårt att få tag på litteratur både via webbshopar och i bokhandlare. Därför ser vi att det finns ett behov av en arabisk bokmässa i Sverige.

Arrangemanget pågår 20–22 april på Amiralen i Malmö.

– Målet är att bli den största arabiska bokmässan i Europa år 2025, säger Hazem Youness.