Bibliotek stängt efter misshandel

8 jan 2016 • < 1 min

En bibliotekarie på Öxnehaga bibliotek i Huskvarna fördes i går till sjukhus efter att ha blivit nedslagen av en tonårig biblioteksbesökare.

– Det som hände var att en medarbetare från ett annat bibliotek, som inte jobbat där tidigare, blev utsatt för en situation där hon ville avvisa ett gäng ungdomar från biblioteket och då slog en av dem till henne, säger bibliotekschefen Ulf Moberg.

Bibliotekarien var inte ensam i biblioteket. Där fanns två medarbetare till, men de befann sig i angränsande rum. Det är första gången som det sker en våldshandling här.

– Det här påverkar förstås hela personalen, säger Ulf Moberg. Från nästa vecka kommer det att finnas vakter på plats. Polisen har också utlovat en större närvaro i området.

Biblioteket var tillfälligt stängt på fredagen, men öppnar igen på måndag. Den drabbade bibliotekarien mår bättre och har fått komma hem.

– Det här är en öppen verksamhet och nu får vi bearbeta det som har hänt och ta nya tag. Det här är trots allt en enskild händelse. Man får ta det för vad det är.