Biblioteksapp blev verktyg för besökare och personal

24 okt 2018 • 2 min

Göteborg har tagit fram en gemensam biblioteksapp för kommunens alla folkbibliotek. Runt 25 000 användare har hittills laddat ner den.

App_GP_1

I februari lanserade stadsbiblioteket i Göteborg appen Biblioteket. Här kan användarna söka efter böcker, reservera, hålla koll på sina lån och hitta närmsta öppna bibliotek. De kan också chatta med en bibliotekarie, få en guidad visning i stadsbiblioteket, göra ett quiz, läsa RSS-flöden och kolla in kalendarium för varje bibliotek.

Åsa Backlund. Foto: Privat.

Efter ett halvår tycker Åsa Backlund, en av två tekniska förvaltare för appen och bibliotekarie på Göteborgs stadsbibliotek, att satsningen gått bra.

– Vi har inte gjort någon användarundersökning än, men appen har 25 000 nedladdningar hittills. Användarna kan göra allt som de kan göra i en webbkatalog, men det är lättare att läsa i appen än i mobilens vanliga webbläsare. Många använder den också för att kolla vad de har för status på sina lån och för att göra reservationer. Sedan har vårt quiz på förstasidan blivit förvånansvärt välanvänt.

En del har lämnat kritiska recensioner om appen, som att det varit strul med inloggning och att den kraschat vid reservationer, vad tänker ni om det?

– Det har varit några barnsjukdomar, mestadels mindre buggar, och ibland har det tagit lång tid innan appen har uppdaterats i Appstore eller Googleplay.

Hur kom ni fram till vad appen skulle innehålla?

– Ursprungligen var det en app för att kunna gå en digital visning av stadsbiblioteket. Men sedan förstod vi att intresset skulle öka om användarna också kunde hantera lån och reservationer, så då införde vi det. Vi ville också att öppettider skulle visas och hur man tar sig till biblioteken, och det var viktigt att ha en app för hela staden och inte bara för stadsbiblioteket.

Funkar den på alla telefoner?

– Den funkar för både Iphone och android, men det har varit svårt att få den att funka på alla, särskilt äldre telefoner.

Skulle du tipsa andra folkbibliotek att göra en liknande satsning?

– Absolut, det är roligt och enkelt och ger en bra service till användarna. Den används också av många i personalen när de står ute i hyllorna och får frågor från besökare, då tar de fram telefonen i stället för att springa bort till datorn vid disken, säger Åsa Backlund.[fakta id=”18625″]