Bli bättre på att nå ut!

24 jan 2014 • < 1 min

Kitchentable-conversations är numera ett begrepp inom ALA. Under åtskilliga år framåt har organisationen som mål att hjälpa bibliotek av alla typer att bättre förstå den omvärld de verkar i och att uppmuntra innovationer inom biblioteksservicen för att bättre nå användare.

I detta arbete samarbetar man med Harwood Institute for Public Innovation. Avsikten är att skapa träningsmoduler och verktyg som biblioteken kan använda för att skapa sig en mer central plats i de områden där de verkar. Hur ska det bäst gå till?

Under ALA:s årliga konferens började man förbereda arbetet genom tolv så kallade ”kitchentable”-samtal då deltagarna framförde sina förväntningar och sina intressen.  ALA är en mastodontorganisation med många underorganisationer, mängder av kontor, rundabordssamtal m m, förutom en del byråkrati. Det är svårt att navigera i allt detta.

Att döma av samtalen vill medlemmarna ha ett mer fokuserat arbete och vill att ALA koncentrerar sig mer på att bygga relationer och utveckla en känsla av gemenskap. Då skulle ALA vara mer trovärdig i sitt arbete. Liksom biblioteken bör bli kunnigare i sina relationer med medborgarna bör även organisationen skaffa sig verktyg och teknik för att göra ett bättre arbete gentemot sina medlemmar. ALA:s ledning arbetar nu med att bli mer välkomnande för nya medlemmar och för att bli en förening som medlemmarna lättare kan navigera i.

Foto: Elisabett Ohlson Wallin