Bokboxen i Trelleborg har kommit igång

19 jan 2016 • 2 min

När den betydande busshållplatsen flyttades bort från biblioteket antog man att lånen skulle minska. Lösningen – Sveriges första ”smart locker”.  ...

Bild: Trelleborgs bibliotek

I Trelleborg låg tidigare hållplatsen för regionbussarna ett stenkast från biblioteket, vilket innebar en ström av väntande pendlare bland böckerna och tidningarna. Nu har hållplatsen flyttats till den nya tågstationen, och med det antas biblioteksbesöken minska.

För att inte förlora pendlarna har biblioteket därför inrättat Sveriges första så kallade ”smart locker” på den nya stationen, en box där man kan hämta ut sin beställda bok. Boxen fylls på två gånger i veckan och lånen kan göras över nätet.

Boxen invigdes för några veckor sedan, och nu har aktiviteten kommit igång.

– Alla som vi pratar med är positiva. Här om dagen när jag tittade var där tjugofem personer som hade hämtat böcker och tio som hade lämnat tillbaka. Så det känns positivt. När folk blir varma i kläderna och fått ögonen för den räknar jag med att de kommer att använda sig av den, säger bibliotekschefen Michael Nordberg.

Tror du att vi kommer att få se mer sådana här bokboxar i landet?

– Ja, det tror jag. Det här med att kunna lösa saker lite på språng där man är och rör sig är alltid smidigt.

Finns det en risk att det blir färre som besöker biblioteket nu?

– Nej, jag tror inte det. Det man vill ha från biblioteket får man där, i form av service och platsen i sig. Jag väljer att tro att den här boxen är någonting positivt, att många som annars skulle ha slutat vara biblioteksanvändare nu i stället fortsätter att vara det.

Tillsammans med bokboxen finns en boksnurra och en dag i veckan är dessutom en bibliotekarie på plats.

Text: Tim Andersson