BTJ byter BURK mot Libris

11 apr 2018 • 2 min

Från och med nästa år katalogiserar BTJ i Libris, rakt in i den öppna nationella katalogen. Den som vill ha bibliografisk service i fortsättningen får följa med.

Emma Tennevall, BTJ. Foto: Sebastian Borg.

– Vi måste anpassa oss till marknadens behov. Nu finns det ett behov av en nationell katalog och då har vi med våra resurser och vår kompetens en roll att spela, säger Emma ­Tennevall som är produktägare på BTJ för Bibliografisk service och BURK-sök.

Hur ser den nya tjänsten  ”Bibliografisk service i nationell katalog” – ut?

– Den kommer att innehålla ­katalogunderhåll och postförsörjning, anpassat för folkbiblioteken, precis som tidigare. Skillnaden är att posterna också blir synliga i Libris.

Tidigare har ni ägt katalogen. Hur blir det när posterna blir fria?

– Det får konsekvensen att vi måste ta betalt för själva arbetet i stället för posten. Så biblioteken får skriva ett ­nytt avtal för den här tjänsten och det kommer att bli en abonnemangsavgift som baseras på kommun- och servicenivå.

Men det går inte att köpa katalog­poster styckevis?

– Nej. Möjligen enstaka uppdragskatalogiseringar, men bara i mån av tid.

Blir det dyrare eller ­billigare för biblioteken?

– Det blir en annan prismodell. Men på det stora hela blir kostnader ungefär ­desamma som i dag.

Vad händer med BURK?

– Databasen kommer finnas kvar. Vi fortsätter leverera en del folkbiblioteksspecifika mervärden i BURK och i den nya ­servicen ingår också BURK-sök. Men vi ger våra kunder i uppdrag att bli Librisregistrerade.

Finns det några problem med att informationen blir fri?

– Ja, för oss blir det viktigt att ­biblioteken hoppar på det här. De kanske uppfattar att katalogen nu blir gratis. Men det ligger mycket kostnader bakom ett katalogsystem oavsett om det är BTJ eller de enskilda biblioteken som står för det. Så vi hoppas på ett solidariskt engagemang för att få detta att fungera. Inte minst för de små biblio­tekens skull.